29 mei 2011

Bijbeunen (column, 2011)

DE BURGEMEESTER SCHRIJFT

(Door Peter de Zwaan)

Vroeger, jongens en meisjes, na de oorlog (de Tweede Wereldoorlog, inderdaad, die grote) waren er Pim Pandoer en Bas Banning, kleine boekenseries met echte helden. Er waren ook twee grote series, Arendsoog en Bob Evers. Arendsoog ging over de blanke Arendsoog en de indiaan Witte Veder, Bob Evers ging over de Amerikaanse jongen Bob Evers en zijn Nederlandse vriendjes Jan Prins en Arie Roos.

Op onze (lagere) school werd je genegeerd als je Arendsoog las. Twee volwassen mannen die in een woestijn een potje gingen zitten bidden voor ze omkeken naar de booswichten, daar hoorde je geen tijd aan te verspillen.

Wij waren in Bob Evers, heel erg in.

De serie werd geschreven door de fantasierijke, op sommige momenten tastbaar geschifte Willy van der Heide. Hij kreeg ruzie met zijn uitgever na deel 32, schreef later voor een andere uitgever nog twee delen en overleed. Hij werd opgevolgd door de fantasierijke, veel te aardige Peter de Zwaan, door mij dus, die na deel 50 zei dat hij er mee ophield.

Er was toen nog een echte fanclub bestaande uit 50plussers die alles van de serie wisten. Er waren ook fans die hun eigen Bob Evers-boek schreven. Dat mocht niet omdat de naam Bob Evers beschermd was, maar ze deden het toch. Stoute fans dus.

Een van de stoutste was René Verhulst (foto), een CDA-raadslid in Utrecht. Hij vergreep zich aan 'Lawaai in Luxemburg', werd op de vingers getikt door de uitgever van de serie, De Eekhoorn, en verdween uit mijn blikveld.

Tot vorige week.

Toen kreeg ik van een fan de mededeling dat de burgemeester van Goes een Bob Evers-boek aan het schrijven was omdat Peter de Zwaan na 50 delen was gestopt. De fan had het gelezen op de site van Radio Zeeland. De naam van de burgemeester: René Verhulst. Hij is dus weer aan het bijbeunen en overtreedt daarbij opnieuw de wet; niet zo fraai voor een burgemeester. Bovendien ben ik niet gestopt, want ik kreeg vorig jaar last van gekte en schreef 'Clandestiene streken op een cruiseschip', een deel dat bij De Eekhoorn is verschenen.

Nu het punt dat me verbaast: ik meldde Radio Zeeland dat de burgemeester een beetje verkeerd bezig was en dat hij de wet overtrad. Ik zag de logische reactie al voor me: 'Klussende burgemeester in de fout'.
Het bericht bleef uit. Radio Zeeland vindt het blijkbaar prima dat de burgemeester van Goes zijn tijd zit te vullen met schrijverij over jongens van wie hij af moet blijven; tenslotte mag iedereen tegenwoordig inbreuk maken op alles.

Maar vroeger, jongens en meisjes, vroeger zouden we hem appelbeurs hebben geslagen. Ach, was het maar vroeger.

(Deze column is ook te lezen op: www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor zeven van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 de Gouden Strop. Begin mei verscheen bij uitgeverij Cargo zijn thriller 'De vuurwerkramp van Harmen Saliger'.(Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

7 opmerkingen:

Renée zei

Jammer voor je Peter, dat de echte fans alleen deel 1 t/m 32 en de twee "illegale" delen van Willem als de èchte Bob Eversboeken beschouwen.

Jan, Bob en Arie horen niet in deze moderne tijd, met mobieltjes en zo. René Verhulst begrijpt dat, en daarom zijn de boeken die híj schrijft wèl leuk.

Ik heb de laatste delen BE niet eens meer gekocht. Ze kunnen me niet bekoren. De oude (t/m 34 zeg maar) herlees ik telkens weer.

Leon zei

Beste Peter,
ik begrijp niet waarom jij je druk maakt over andere mensen die bij wijze van hobby boekjes schrijven over hun jeugdhelden.
Dat de uitgever zich er druk over maakt is wellicht terecht, en als Rene zijn boekje wil uitgeven dan moet hij dus maar iets regelen met de uitgever. Jij als schrijver zou niet moeten lopen zeuren, sterker nog, de blijvende belangstelling in Bob Evers is alleen maar in jouw belang.

Danny Engelman zei

Hahaha!

Schrijven over dat Arendsoog zo braaf was en het minder brave Bob Evers (waarin onze 3 helden allerhande overtredingen plegen)en dan gaan mekkeren omdat een echte Fan het van der Heide gedachtegoed (volledig belangeloos) ook in ere wil houden.

"Er was toen nog een echte fanclub"

Peter, DIE Fanclub bestaat nog steeds. We kwamen recentelijke nog samen in Alkmaar. En evenals alle voorgaande evenementen heb je daar ook weer niet je neus laten zien.

En als je had opgelet wie 'jouw' Bob Evers verhalen de laatste jaren heeft gekocht; dat zijn diezelfde Fans.

Fans die elk Bob Evers verhaal verslinden en meer of minder waarderen ongeacht wie het geschreven heeft.
Omdat ze onze 3 helden liefhebben en weten dat zonder 'overtredingen' elk verhaal zo braaf wordt als Arendsoog en Witte Zwaan.

Danny Engelman
42 jaar
Hoofddorp

http://www.bobevers.nl/fans/bijeenkomsten/index.html

Koen zei

Bovenstaande tekst kan een stuk korter (ik ben daar erg handig in): ".. schrijverij over jongens van wie hij af moet blijven .."

Jan zei

Peter, wat een afschuwelijk zuur stukje. Proef ik afgunst omdat je het beoogde niveau van de echte Bob Evers niet hebt weten te halen ? Voor vele fans is het niet erg dat je hebt aangekondigd ermee te stoppen.

Unknown zei

Bob Evers en de zure zeurpieten?

Jongens, waarom zo onaardig tegenover Peter de Zwaan?
Zoals Danny terecht schreef: we kopen toch ieder Bob Evers-boek, ongeacht wie het geschreven heeft.
En iedereen heeft - ondanks alle stoere taal - alle 51 officiële Bob Evers-delen in de kast staan, wedden? En dat is maar goed ook, want zonder de bemoeiingen van Peter was iedereen de Bob Evers-serie nog ver voor de millenniumwisseling al vergeten! Zeg nou zelf!
Dat Peter de jongens met hun tijd mee laat gaan, is geheel zijn zaak en volkomen onvermijdelijk. Als "Willy van der Heide" nou eens géén ruzie met zijn uitgever had gekregen, was hij toch ook tot in lengte van dagen doorgegaan met het schrijven van Bobjes? Maar dan toch zeker óók met die drie bengels, die maar niet ouder wilden worden, maar die de wereld om hen heen in de jaren '60, '70 en '80 zagen veranderen! Kom op, zeg! Deel 34 en 35 sluiten toch ook totaal niet aan bij de eerste 32 delen, of wel dan? Ik heb mij zelfs als jonge jongen in de jaren '70 jarenlang afgevraagd of deel 34 en 35 wel van Willy waren; dat bleken ze dus inderdaad te zijn, alleen dan in een jaren '70-setting. En ik vind die boekjes nu minstens even leuk als sommige oudere delen! Mag ik? Mag ik dat misschien?
Jan, Bob en Arie met een mobieltje in hun grijpgrage klauwen is inderdaad niet mijn ding, maar een jongetje dat in 1949 al de allereerste Bob Evers-boeken kocht, zal evengoed even hebben moeten slikken toen bleek dat de drie HBS-bengels in latere delen een rijbewijs hadden? Enz.
"Willy van der Heide" had toch ook ff een aanloopperiode nodig (de eerste zes delen halen het toch ook niet bij het niveau van de latere delen!) En ook de laatste twee deeltjes van Peter (50 en 51) zijn beter dan enkele eerdere delen die hij heeft geschreven; ze smaken in elk geval naar meer!
En hoe je het ook keert of wendt: op dit moment is Peter de Zwaan de enige persoon op aarde die het officiële en absolute recht heeft om Bob Evers-boeken te schrijven! Zelfs als er door een wonder nu plotseling ergens manuscripten van Willem zouden opduiken, dan nog zouden die niet legaal zijn, maar de boeken van Peter wel! En als zodanig kan ik me inderdaad voorstellen dat noch Peter noch De Eekhoorn blij is met alle illegale activiteiten. En reken maar dat ik weet waarover ik praat: ook ik heb mij een jaar of 20 geleden bezondigd aan het schrijven van een illegaal Bob Evers-deeltje; en natúúrlijk vind ik dat beter dan sommige schrijfsels van anderen, die van Peter de Zwaan incluis. (Overigens vind ik mijn illegale BE-deeltje ook slechter dan sommige andere schrijfsels van anderen, die van Peter de Zwaan incluis, dat dan weer wel). Dat mag ik inderdaad vinden. Dat mag iedereen vinden. Ik mag alleen één ding niet en dat is: mijn schrijfsel uitgeven!
Kortom: iedereen koopt alles wat er op Bob Evers-gebied te koop is en iedereen geniet ervan of geniet er niet van, op zijn eigen manier. Maar laten we elkaar en de manieren waarop wij persoonlijk van Bob Evers houden of desnoods niet houden, wel een beetje in onze waarde laten!

Anoniem zei

We hebben fans van:
- verhalen;
- personen;
- de jaren '50 en '60;
- blablabla.

En we hebben, vereenvoudigd, twee soorten kritiek:
- afbrekende kritiek (heb je geen $%^& aan);
- opbouwende kritiek (leerzaam).

Raad eens waar ik een p32th3k31 aan heb...

Niet aan Peter de Zwaan: ik zou hem zo een gouden veer geven.