11 mei 2011

Meer hardboiled (nieuws, 2011)

NESBØ MAAKT VAN OSLO EEN SCANDINAVISCHE GOTHAM CITY

De Noorse thrillerschrijver Jo Nesbø vindt dat zijn succes in de literatuur, de muziek, de sport- en de financiële wereld louter het gevolg is van zijn 'stomme en brave' gedrag en 'puur geluk'. Hij zegt dit in een interview met het Amerikaanse persbureau AP. De 51-jarige Nesbø was een profvoetballer, belegger en popmuzikant voordat hij thrillers begon te schrijven.

In de Verenigde Staten verschijnt deze week 'Sneeuwman', het vijfde deel in Nesbø's serie rond de speurder Harry Hole. Eerder was het boek drie maanden lang een bestseller in Groot-Brittannië waar de Noorse auteur werd vergeleken met wijlen Stieg Larsson. Maar Nesbø die wereldwijd negen miljoen exemplaren van zijn thrillers heeft verkocht, vindt niet dat hij veel gemeen heeft met de overleden Zweedse Millennium-auteur. ,,Ik geloof dat Scandinavische misdaadliteratuur in een adem wordt genoemd met kwaliteit, dus in dat geval is het niet erg om met Larsson te worden vergeleken. Maar ik voel me toch meer verbonden met de Amerikaanse hardboiled traditie'', aldus de schrijver.

In 'Sneeuwman' opent Hole de jacht op een seriemoordenaar die op gruwelijke wijze getrouwde vrouwen doodt, voordat hij ze in stukken snijdt. Nesbø schildert een meer dan duister portret van de Noorse hoofdstad Oslo, vol drugsverslaafden in vervuilde straten. ,,Oslo heeft veel meer donkere kanten dan toeristen en mensen die hier al hun hele leven wonen, zien'', aldus Nesbø. ,,Het is een van de steden in de Europa met het hoogste aantal doden door overdoses vergeleken met het aantal inwoners.'' Maar de schrijver zegt er graag nog wat meer duisternis aan toe te voegen. ,,Ik maak een Gotham City-versie van Oslo.''

Wat Nesbø ook onderneemt, het lijkt hem allemaal succesvol af te gaan. ,,Van kinds af aan was mijn houding: hoe moeilijk kan het zijn?'' Maar de schrijver erkent dat sommige zaken niet zo goed uitpakten. ,,Ik ben een armzalige taxichauffeur'', aldus Nesbø, ,,sowieso ben ik een beroerde automobilist. Ook heb ik gewerkt als chef-kok op een schip en toen bleek dat ik daar eveneens weinig feeling voor had.''

Geen opmerkingen: