29 december 2009

Ronde getallen (nieuws, 2009)

DROOGLEGGING ASPE VAN KORTE DUUR

Begin november werd de Vlaamse bestsellerauteur Pieter Aspe op de Antwerpse Boekenbeurs gesignaleerd zonder een glas van zijn vertrouwde biermerk Duvel binnen handbereik, maar wel met een glas vruchtensap. Enkele weken eerder had hij van zijn hartchirurg nog een krat Duvel gekregen bij de presentatie van zijn nieuwste thriller De cel.

Maar Aspe (56) had even genoeg van de alcohol. ,,Ik plak er geen termijn op. Voor hetzelfde geld raak ik nooit nog een druppel alcohol aan'', zei hij in de krant Het Belang van Limburg. Na de boekpresentatie had hij besloten het bier en de wijn te laten staan. De schrijver benadrukte dat het zijn eigen besluit was. Hij had een emotioneel zware tijd achter de rug: zijn zus die in Frankrijk woonde, overleed. ,,Een paar Duvels of glazen wijn waren volgens de dokter zelfs goed voor mij cholesterol. Maar de laatste tijd is het een beetje veel geweest. Daarom hebben Bernadette (de vrouw van Aspe, red.) en ik zelf beslist een pauze in te lassen."

Die pauze was van korte duur. Een verslaggever van het Nieuwsblad die Aspe dezer dagen interviewde trof de auteur aan met een glas wijn in de hand. De alcoholvrije periode was weer voorbij. ,,Ja en het was ook niet de bedoeling dat ik geheelonthouder zou worden'', aldus Aspe. ,,De media hebben dat wat uitvergroot omdat ik tijdens de laatste Boekenbeurs in Antwerpen geen alcohol heb gedronken.''

Ook geniet Aspe weer van de Duvel. ,,Vandaag heb ik er twee gedronken, maar er zijn best wel wat dagen dat ik ook geen alcohol drink. Sommigen lijken wel het idee te hebben dat ik continu aan een infuus lig, gevuld met Duvel.''

Aspe verkocht in 2009 zijn twee miljoenste thriller. Zelf zegt hij er niet zo veel belang aan te hechten. ,,Het zijn vooral uitgevers die van die ronde getallen houden. Daar kunnen ze mee uitpakken. Weet je welke dag voor mij belangrijk was in mijn carrière. Toen ik vaststelde dat ik 20.000 boeken kon verkopen van één thriller en ik wist dat ik er zou kunnen van leven. Ik heb dat aantal vrij snel in mijn carrière bereikt. Bij mijn tweede boek was het al zover. Vandaag kopen er gemiddeld 65.000 mensen een boek van mij in Vlaanderen.''

In 2010 verschijnen er opnieuw twee thrillers van zijn hand. Aspe: ,,Mijn boeken worden in Zuid-Afrika gelanceerd. Mogelijk kan dit naast Frankrijk en Italië het derde land worden waar ik doorbreek. Er is ook veel interesse in Spanje.''

(Bron: Het Nieuwsblad)

Geen opmerkingen: