23 maart 2015

Vrij worstelen (nieuws, 2015)

INGE IPENBURG WERKT AAN TWEEDE THRILLER

'Een schitterend ongeluk' is de titel van de tweede thriller in wording van actrice Inge Ipenburg. Centraal daarin staat de vraag: wat is vriendschap?

Het succes van haar vijf keer herdrukte eersteling 'Het gerecht' (2014) is nauwelijks verstomd of actrice Inge Ipenburg is al weer druk doende met de voltooiing van haar tweede literaire thriller. Het boek verschijnt in het najaar bij uitgeverij The House of Books, onderdeel van Overamstel uitgevers waar de actrice onlangs haar contract tekende.

In 'Een schitterend ongeluk'  verkent Ipenburg het fenomeen vriendschap. Wat is dat eigenlijk? Elkaar de waarheid vertellen en elkaars geheimen bewaren? Maar wat doe je als het geheim van de ene vriend de ander onherstelbaar beschadigt?

Merel, Jasper, Karin, Timo en Daniel zijn vrienden die meer dan dertig jaar alles met elkaar delen. Als een zelfgekozen familie hebben ze een onverbrekelijke band waar nooit iemand leek tussen te komen. Tot ze door een ernstig auto-ongeluk na een lome septemberdag aan het strand ontdekken dat er grote individuele geheimen bestaan.

Geheimen die verborgen zijn gebleven om allerlei redenen, maar als ze één v
oor één aan het licht komen, zijn de gevolgen voor alle vijf niet te overzien. Uiteindelijk gaat er heel wat meer verloren dan alleen de vriendschap.

Ipenburg zegt dat ze 'extreem trots' was toen ze 'Het gerecht'  af had. ''Ik heb geloof ik een week met een enorme grijns op mijn gezicht rondgelopen, want eindelijk was het gelukt om één van de verhalen die ik al lang in mijn hoofd had helemaal op te schrijven terwijl ik geen idee had of het ooit uitgegeven zou worden.''

Het schrijven was bij vlagen een proces van veel eenzaam geworstel, stelt ze. ''Wat een verschil met nu: al in een vroeg stadium hebben de mensen bij The House of Books Een schitterend ongeluk omarmd. Het is heerlijk dat ze zo veel vertrouwen hebben in mij als schrijver terwijl het pas mijn tweede is. Ik worstel trouwens nog steeds. Maar niet meer eenzaam.''

(foto auteur: Nico Kroon)

Geen opmerkingen: