NA DOZIJN BOEKEN NOG GEEN FULLTIME SCHRIJVER
Hij heeft zojuist zijn twaalfde thriller gepubliceerd. En nog is Gerard Nanne (1949) geen fulltime schrijver. Dat gebeurt pas begin 2014 als Nanne, in het dagelijks leven metselaar, met pensioen gaat. Hij weet nog niet wat dat in de praktijk gaat betekenen. ,,In de afgelopen jaren was de tijd die ik in het schrijven van het boek kon steken beperkt. Straks verandert dat. Ik kan dan bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan de research.''
Wellicht dat Nanne dan ook meer tijd heeft om zich bezig te houden met andere genres; misschien ooit een spannende jeugdroman en nog meer gedichten, een andere passie. ,,Vooralsnog dicht ik voor mezelf. Ik vind het schrijven van een gedicht een mooie, maar tijdrovende bezigheid. Er gaan soms maanden overheen voordat ik na veel schrappen en schaven kan zeggen: dit is hem! Het is een totaal ander proces dan het schrijven van proza. Mijn streven in een gedicht is om in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk te zeggen. In mijn volgende boek, waaraan ik onlangs ben begonnen, gebruik ik een van mijn gedichten als gegeven. Het is voor mij een uitdaging om de weinige woorden in het gedicht als leidraad te hanteren voor een misdaadroman.''
Nanne is nooit met de illusie aan schrijven begonnen om er beroemd of rijk mee te worden. ,,Schrijven is voor mij een uitlaatklep. Een middel om me te kunnen onttrekken aan de dagelijkse werkelijkheid en een avontuur aan te gaan met personages die ik zelf heb gecreƫerd.''
Dat avontuur is hij ook aangegaan in zijn jongste thriller 'Moordzomer' (verschenen bij Ellessy Crime), een titel die meerdere ladingen dekt. Er wordt een aantal moorden gepleegd tijdens de warmste maanden van het jaar. Nanne: ,,Maar cryptisch gezien kan er ook een andere betekenis aan 'Moordzomer' worden toegekend. Wanneer is iemand schuldig aan moord? Naar de letter van de wet is dat als er met voorbedachten rade iemand wordt gedood.''
,,Maar in hoeverre is er sprake van schuld als de omstandigheden dusdanig zijn geweest dat een moord bijna te rechtvaardigen is? En hoe verhoudt deze schuld zich tegenover iemand die fysiek geen moordenaar is, maar wel de omstandigheden daartoe creƫerde?''
De moeilijkste fase in het schrijfproces vindt Nanne de eerste twintig bladzijden. ,,In de eerste tienduizend woorden wordt het verhaal in de steigers gezet. Ik vind dit de lastigste fase omdat ze bepalend is voor wat erop volgt. Als de steigers niet deugdelijk zijn, kan er immers niet verder worden gebouwd.''
Geen opmerkingen:
Een reactie posten