19 januari 2022

Opboksen tegen stigma's ( nieuws, 2022)


Boven de backspacetoets 
 



De Spanningsblog krijgt regelmatig verzoeken om thrillers die in eigen beheer zijn uitgegeven met een kritische blik te bekijken en van commentaar te voorzien. Maar deze blog is de vrijetijdsbezigheid van een eenling, die genoeg ander werk te doen heeft. Dus vaak wordt er 'nee' verkocht. Maar sommige 'pitches' van auteurs zijn zo aantrekkelijk, dat geen aandacht besteden ook zo onbeleefd voelt. Vandaar dat we hier de mooie brief publiceren van Patricia Bouwhuis-Ooyevaar die een goed woordje voor haar thriller Euphorbia doet. 


Enigszins nederig probeer ik hierbij tussen alle grootmeesters die op De Spanningsblog staan, een thriller van een ongetwijfeld lagere orde onder je aandacht te brengen. Hij is getiteld Euphorbia en gaat over een jongeman die de verdwijning onderzoekt van zijn favoriete schrijver, die in de jaren 60 op het hoogtepunt van zijn carrière stond.

Klinkt niet echt intrigerend waarschijnlijk, ik weet het. Mijn middelvinger hangt boven de backspacetoets, maar – naar de hel met die bescheidenheid – drukt hem niet in.

Euphorbia is zonder reguliere uitgever tot stand gekomen. Dat betekent dat het boek opbokst tegen twee enorme nadelen die elkaar in stand houden. Als eerste het stigma van onvakkundig-en-amateuristisch en het ontbreken van een stukje zichtbaarheid in de vorm van recensies.

Voor wat betreft het stigma: ik sta achter elk woord, elke zin en komma. En nee, ik vermeld niet mijn jarenlange ervaring op het gebied van lay-out en redactie – Euphorbia kan zichzelf dragen.

 En wat die zichtbaarheid aangaat: het web hangt vol met enthousiaste leesliefhebbers die hun blog aan een of ander boek willen wijden, ook aan dat van mij. Aangezien ik als uitgeverloze schrijver mijn
recensie-exemplaren zelf moet bekostigen, ben ik bij mijn keuze hierin tamelijk selectief geworden. Bovendien zijn deze aardige recensies allemaal even... aardig.

Mijn vertrouwen in Euphorbia is groot. Iemand zou het eens werkelijk door de spreekwoordelijke mangel moeten halen, wringen, kastijden en daarna zijn bevindingen tentoonstellen op een onafhankelijke, aan de thriller gewijde blog die taalkundig even correct is als mijn boek.

Je merkt het, alle terughoudendheid is inmiddels overboord geslagen.

Geen zorgen, zodra ik het blauwe ‘Verzenden’-blok heb ingedrukt, schiet ik terug onder mijn platte steen. Heb ik je interesse kunnen wekken? Desgewenst lees je meer over het verhaal op Euphorbia – Stork House.


De Spanningsblog komt er dus niet aan toe. Wellicht kunnen andere thrillerblogs bijspringen? 

Geen opmerkingen: