26 januari 2022

Enig gevoel voor humor (nieuws, 2022)

Met de zegen van Tomas Ross




Ruim dertig jaar geleden begon hij te schrijven aan verhalen over Charlie Swieninck, rechercheur in Den Haag tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen hij met pensioen ging had journalist John Kuipers al acht delen klaar. In april verschijnt zijn eerste thriller Musserts schaduw bij uitgeverij Cargo.


Hij is boomlang, onconventioneel en ongeduldig. Maar hij is ook bang voor honden, een zwakke schutter en voorzien van een goed gevoel voor humor. Maak kennis met hoofdinspecteur Charlie Swieninck, chef van het Bureau Bijzondere Delicten van de Haagse politie. Een bestrijder van de criminaliteit, die zich tegelijkertijd moet zien te verhouden tot de Duitse bezetter, die langzaam maar zeker zijn gezag doet gelden binnen het korps.

Charlie Swieninck is de protagonist van John Kuipers (66), oud-journalist van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP).  'Ik heb mijn hoofdpersoon, zag ik in de allereerste aantekeningen, al bedacht in 1989!', zegt Kuipers. 'Ik wilde een politieman in oorlog met enig gevoel voor humor beschrijven. Even later kwam de onvolprezen Philip Kerr met zijn Bernie Gunther op de proppen. Verdomme, die ging met mijn idee aan de haal. Enfin, vooral niet naar Kerr kijken, zoiets werkt toch niet.'

'Gedurende de laatste periode van mijn veertig jaren bij het ANP heb ik in mjin vrije tijd gewerkt aan een reeks rond een rechercheur in Den Haag gedurende de oorlog. Ik had al acht delen klaar bij mijn pensionering en was bezig aan het negende toen ik plotseling besloot nu maar eens wat met al die manuscripten te doen. Daar benaderde ik Willem Hogendoorn voor, die las er eentje, was enthousiast en zo ging het balletje rollen.' Hogendoorn is beter bekend als schrijver Tomas Ross, editor at large bij uitgeverij Cargo.

Volgens Kuipers zit er 'een zuivere chronologie' in de reeks. Elk afzonderlijk deel heeft hij een eigen onderwerp meegegeven - verzet, kunstvervalsing, Jodenvervolging, ADO, Hongerwinter, zwarte handel, etc. Deel 1 speelt in de zomer van 1940, wanneer op de allereerste Anjerdag de raadsman van de NSB in een trein op het station Hollands Spoor wordt vermoord. De zoektocht naar de moordenaar van deze Marnix Maas leidt langs bekende NSB-kopstukken als Rost van Tonningen en Kees van Geelkerken, maar ook langs de oude Colijn, hoge Duitse bestuurders en mensen uit Maas' ingewikkelde privĂ©leven. Iedereen wijst iedereen als verdachte aan. Stug doorbijtend blijkt er een uiterst geraffineerd plan achter de moord schuil te gaan.

Het boek heet Musserts schaduw en verschijnt op 21 april bij uitgeverij Cargo.

Geen opmerkingen: