'ALLES KAN, ALLES MAG'
Hij moest zich in de armen knijpen om er zeker van te zijn dat hij niet had gedroomd. Zijn verbazing én blijdschap waren grenzeloos toen Michael Berg op 30 mei hoorde dat hij met Nacht in Parijs de Gouden Strop 2013 had gewonnen. ,,Ik kwam niet verder dan vier sterren.'' Nu is de in Frankrijk wonende thrillerauteur al weer een maand of drie terug op aarde. Want er moet weer geschreven worden. ,,Er is in Nederland en Vlaanderen voldoende niveau. Nu graag nog wat meer zelfvertrouwen.''
(Door Peter Kuijt)
- Ben je nog lang van de wereld geweest nadat juryvoorzitter Annemarie van Gaal jouw naam noemde als winnaar van de Gouden Strop?
Michael Berg: ,,De eerste 24 uur verliepen in een roes. Zonder veel drank overigens. Kon niet, want ik moest voortdurend interviews geven. Eenmaal in Frankrijk had ik vijf dagen nodig om de mails te beantwoorden. Daarna bespeurde ik nog een maand een bijzonder gevoel in mijn buik telkens wanneer ik aan die avond terugdacht en me realiseerde dat ik toch écht gewonnen had. Sinds begin juli functioneer ik weer enigszins normaal.''
- Waar staat de trofee?
,,In de woonkamer.''
- Wij zijn ook zo vrij om te vragen waar je het geldbedrag aan hebt besteed.
,,Een ligbed, twee rozenstruiken en een betere rosé als huiswijn, 'lOr Gris', van de Aldi. De rest van het geld staat op de bank.''
- Op je blog schrijf je dat je jezelf weinig kans toedichtte toen je het bericht kreeg dat je de shortlist had gehaald. Last van al dan niet valse bescheidenheid of vind je jezelf oprecht een 'mindere' auteur?
,,Ik vind mezelf geen mindere auteur, maar winnen is toch iets anders. Ongeveer alle genomineerden hadden vijfsterrenrecensies gekregen. Ik kwam niet verder dan vier. Enkele juryleden hadden zich in het voortraject uiterst lovend uitgelaten over de concurrentie. Een journalist - volgens mij jij, Peter - schreef dat ik voor ‘spek en bonen’ meedeed. Tja, dan kun je je maar beter bescheiden opstellen.''
- Op welk punt vind je 'Nacht in Parijs' het meest geslaagd?
,,Dat het verhaal gecompliceerd is en het boek toch gemakkelijk leest. Daar heb ik tijdens het schrijven veel tijd in gestopt. De montage van al die verschillende stukjes met wisselende vertelperspectieven.''
- Twee keer won een vrouw de Gouden Strop, de overige 24 keer ging er een mannelijke auteur met de prijs aan de haal. Heb jij er een verklaring voor waarom mannen zo vaak de Strop winnen?
,,Geen idee.''
- Je leefde al als God in Frankrijk. In hoeverre is die status verbeterd na 30 mei?
,,Niet overdrijven. Ik woon niet op een château en doe zelf de tuin. Maar tienduizend euro is altijd welkom. Daar kunnen we hier een jaar van leven.''
- Even tussendoor: wat heb je overigens met Frankrijk?
,,Ik kwam er als kind met mijn ouders, zong als student zelfgeschreven Franse liedjes, had Franse vriendinnetjes en presenteerde jarenlang voor de radio het Concours de la Chanson. Ik ben altijd een liefhebber geweest van de Franse cultuur: taal, chansons, boeken, films, eten. Verder is het een mooi land. Ruimte, natuur, de meeste mensen zijn vriendelijk en beleefd, en het weer is er niet fout. Er bestaan ergere plekken.''
- Het winnende Nacht in Parijs werd van de weeromstuit een bestseller. Toch?
,,Het boek heeft veertien weken in de Top 60 gestaan. Een bestseller dus.''
- Hoe heb jij de afgelopen Maand van het Spannende Boek eigenlijk beleefd?
,,Op afstand. 3 juni was ik weer in Frankrijk. Ik ben nog een paar keer geïnterviewd. De rest heb ik gevolgd via internet.''
VEEG TEKEN
- Er was traditiegetrouw weer kritiek op de 'Maand'. Te lang, verkeerd tijdstip, te weinig publiciteit, te veel aandacht voor de buitenlanders. Welke kanttekeningen snijden volgens jou hout?
,,Ik klaag niet over publiciteit. Als je jezelf de dag na de Strop tegelijkertijd op drie televisiezenders terugziet en je bent op alle radiozenders geweest, dan kun je alleen maar concluderen dat de CPNB de pr prima voor elkaar had. De ‘Maand’ is een ander verhaal. Ik begreep dat de boekhandels vol lagen met buitenlandse auteurs. Dat de Nederlandstalige auteurs tijdens de ‘Maand’ ondersneeuwen, is een veeg teken. Er moet dus nodig iets gebeuren.''
- Hoe kan de positie van de Nederlandstalige misdaadauteur in jouw ogen verbeterd worden?
,,Dat het genootschap (het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, GNM, pk) uit zijn winterslaap ontwaakt en een professional aanstelt om de belangen van de Nederlandstalige auteurs te verdedigen. Hoe? Door samenwerking te zoeken met alle partijen die er toe doen (CPNB, Crimezone, boekhandels, bibliotheken) en echte bestsellerauteurs als Esther Verhoef, Saskia Noort, Loes den Hollander, Charles den Tex en anderen te vragen om gedurende de ‘Maand’ als ‘boegbeeld’ de kar te trekken. Veel met schrijvers het land in en samenwerken met de regionale omroepen. Die doen niet zo moeilijk over thrillers als hun collega’s bij de publieke omroep. Tot slot: uitreiking Strop en de ‘Maand’ uit elkaar halen en het geschenkboekje altijd laten schrijven door een Nederlandstalige auteur. Er is in Nederland en Vlaanderen voldoende niveau. Nu graag nog wat meer zelfvertrouwen.''
- Het GNM heeft besloten dit jaar nog de Meesterprijs uit te reiken. Appie Baantjer was in 2003 de eerste – en vooralsnog laatste – die hem won. Wie zou volgens jou de prijs nu verdienen en waarom?
,,Felix Thijssen, René Appel, Tomas Ross? Een van de drie. Motivatie: productie, kwaliteit en bewezen diensten voor het genre.''
- Welke thriller ligt er op je nachtkastje?
,,‘Im Tal des Fuchses’, de nieuwe van Charlotte Link.''
- Als het goed is, ligt jouw nieuwe thriller in het voorjaar van 2014 in de winkel. Kun je daarover een tipje van de sluier oplichten?
,,Het boek gaat over een succesvolle televisieproducent die ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag drie uur lang live op de buis wordt geïnterviewd. Een eerbetoon. Of toch niet?''
- Voel je nu de druk van de Strop op je schouders drukken tijdens het schrijven?
,,De druk is niet anders dan daarvoor. Met ieder boek ligt de lat weer hoger. En die druk leg ik mezelf op.''
- Kun je iets vertellen over hoe je te werk gaat bij het schrijven van een nieuwe thriller?
,,Ik schrijf een uitgebreide synopsis. Voor mezelf en voor de uitgever. Wanneer ik besloten heb hoe de structuur wordt, begin ik te schrijven. Onderweg gaat er altijd van alles mis. Er komen personages bij, er vallen personages af, nieuwe verhaallijnen ontstaan, nieuwe locaties, en aan het eind van het boek is de dader altijd iemand dan anders dan ik me had voorgenomen.''
- Waar moet een goede thriller volgens jou aan voldoen? Heb je favorieten?
,,Bij een goede thriller moet de lezer een paar uur volkomen van de wereld zijn. Alles klopt. Of het is op zijn minst geloofwaardig. Onderwerp, personages, gebeurtenissen, spanning, stijl, psychologie. Als het boek je na lezing niet meer loslaat en je er soms zelfs na een jaar nog aan moet denken, is het echt goed. Enkele favoriete auteurs: Patricia Highsmith, Dean Koontz, John le Carré, René Appel.''
- Eens een thrillerauteur, altijd een thrillerauteur? Of zie je jezelf ooit een ander genre proberen?''
,,Het genre wordt steeds flexibeler. Van actiethriller tot psychologische roman, van erotische suspense tot horrorroman. Veel thrillers zijn beter geschreven dan menige zogenaamd literaire roman en stukken interessanter, andere thrillers zijn er puur voor een paar uurtjes leesvermaak. Prima. Alles kan, alles mag. De enige overeenkomst tussen al die thrillers is het misdaadelement en de spanning. En met spanning kun je alle kanten op. Een goed verhaal is per definitie altijd spannend. Hoe loopt het af? Op mijn cv staat ‘thrillerauteur’. Zolang ik het gevoel heb dat niemand me grenzen oplegt, mag het zo blijven staan.''
'Nacht in Parijs' van Michael Berg is verschenen bij The House of Books. (Bovenste foto van Michael Berg: Dieter Ruys)
1 opmerking:
Wat een ontzettend leuk interview om te lezen!
Een reactie posten