16 april 2012

Niet voor profiteurs (nieuws, 2012)

DE ZWAAN ZOEKT BOB EVERS-FANS

Peter de Zwaan schrijft niet alleen thrillers, maar ook jeugdboeken. Zo heeft hij een flink aantal delen uit de Bob Evers-serie op zijn naam staan. Recent heeft hij deel 52 voltooid, 'Prijsschieten op een premiejager'.

Dit nieuwe deel wordt echter niet door een reguliere uitgeverij op de markt gebracht, zoals dat vroeger gebeurde door uitgeverij De Eekhoorn. De Zwaan: ,,Ik heb besloten de verkoop van deel 52 in eigen hand te houden. Daar heb ik iets voor bedacht wat, voor zover ik weet, niet eerder is uitgevoerd. Dat heeft in elk geval de charme van het nieuwe.''

Er zijn minimaal 500 Bob Evers-liefhebbers nodig om De Zwaans plan te laten slagen. ,,Nog geen 10 jaar geleden waren het er tussen de 20.000 en 25.000 dus 500 moet lukken'', aldus de schrijver.

Op De Zwaans website staat hoofdstuk 1 van het nieuwe Bob Evers-boek. Eronder staat nu een klein deel van hoofdstuk 2. Wanneer 500 nieuwsgierige lezers 1 euro hebben overgemaakt op de bankrekening van De Zwaan, plaatst hij de rest van het hoofdstuk, dat hij laat volgen door het begin van hoofdstuk 3. Als voor hoofdstuk 3 ook weer vijfhonderd lezers een euro hebben gedokt, volgt dezelfde procedure.

,,Inderdaad'', stelt De Zwaan, ,,de profiteurs wachten tot de 500 is bereikt en kunnen het hoofdstuk dan voor nop en voor niets lezen. Ze lopen wel het risico dat er helemaal niks te lezen valt, want als iedereen op iedereen wacht dan bereiken we de 500 nooit en stort het plan in elkaar.'' Hij zal op onregelmatige tijden op zijn site vermelden hoeveel BE-liefhebbers zich hebben gemeld.

4 opmerkingen:

rené zei

Stephen King heeft ooit hetzelfde idee gehad. dat werd een mislukking.
http://www.zdnet.nl/news/4452/stephen-king-stopt-met-online-boekwerk/

Jolanda zei

Jammer hoor dit idee ik heb liever het verhaal gewoon in een boek dat ik kan lezen wanneer en waar ik het wil en niet via een pc.
Dus ik hoop dat het snel uitgebracht wordt in de boekversie heb ik mijn serie weer compleet !!

Huub zei

Heb hem 2 emails gestuurd dat ik belangstelling heb voor het boek. Tot nu toe geen reactie. Ik hoop dat het alsnog besteld kan worden via Eekhoorn zoals deel 51 en dat deel 53 volgt om deze trilogie compleet te maken.

Huub zei

Heb reactie van hem gehad: onbekend hoe en wanneer het verder gaat: hou zijn website in de gaten. Uitgever falliet, dus geen boek.