05 oktober 2011

Routinemaniak (nieuws, 2011)

SIMENON KIJKEN

Tip voor een dagje uit: Het Brusselse Museum der brieven en manuscripten. Op 23 september opende het museum zijn deuren in het historisch hart van de Belgische hoofdstad, in de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen. Naast de permanente collectie met honderden manuscripten van de hand van grote figuren uit de geschiedenis, zal er ook steeds een programma van tijdelijke tentoonstellingen aangeboden worden.

De openingstentoonstelling is gewijd aan één van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw, een man wiens oplage op 550 miljoen exemplaren geschat wordt. In de internationale Unesco-statistieken van 1989 neemt hij wereldwijd de achttiende plaats in onder de meest gelezen auteurs, de vierde plaats onder Franstalige schrijvers en de eerste plaats als meest vertaalde Belgische auteur. Kortom, we hebben het hier over Georges Simenon.

Simenon wordt geboren in Luik op 12 februari 1903 en sterft in Lausanne op 4 september 1989. Hij is journalist en auteur van 176 populaire romans onder 25 pseudoniemen. Onder eigen naam schijft hij meer dan 200 romans, 155 novelles en 25 autobiografische teksten. Hij is bij het grote publiek bekend voor zijn politieromans met commissaris Maigret. Van 1931 tot 1972 laat deze laatste zijn nonchalante en norse vernuft de vrije hand in 75 romans en 28 novelles die de rest van Simenons oeuvre enigszins in de schaduw stellen.

De tentoonstelling belicht 's mans leven en werk in acht chronologisch opgebouwde secties. Op de wanden worden ongeveer 160 brieven en manuscripten van Georges Simenon geëxposeerd, naast een twintigtal teksten van zijn tijdsgenoten, onder wie Gide, Sartre, Cocteau en Celine en zijn favoriete auteurs Balzac, Flaubert, Verne en Dumas.

Ruim aandacht is er voor Simenons merkwaardige schrijfritueel. De schrijver toonde zich een routinemaniak, een trekje dat zich ook doorzet in zijn privéleven. Bij Simenon duurde het schrijven van een roman ongeveer een week, getuige de kalenders die bij veel manuscripten bewaard zijn. Daarna volgden enkele dagen rust, gevolgd door enkele dagen voor correcties. De grote lijnen van het verhaal en de karaktertrekken van de personages schetste Simenon steevast op een grote enveloppe, de befaamde 'envelope jaune'. Zolang Simenon als een bezetene achter zijn schrijftafel tekeer ging, was 'niet storen' het devies. Het halsbrekende tempo waaraan Simenon novelles en romans uit zijn pen schudde, verhinderde niet dat de manuscripten een rigoureuze correctiefase doorliepen vooraleer ze naar de uitgever gingen: ook daarvan is bewijs te zien in de Brusselse vitrines.

Adres: Koningsgalerij 1, Brussel. Het Museum is gelegen op 500 meter van het Centraal Station.

(Bron: Knack, www.mlmb.be)

Geen opmerkingen: