07 oktober 2011

Op de lever (nieuws, 2011)

ASPE LEGT BURGEMEESTER EN VLAAMS BELANGER OM

De Vlaamse thrillerauteur Pieter Aspe duikt in zijn nieuwste misdaadroman 'Solo' de Belgische politiek in. Hij laat in zijn boek een seriemoordenaar los, die er niet voor terugdeinst om ook politici over de kling te jagen. ,,Dit boek biedt me de gelegenheid enkele dingen te zeggen die me op de lever liggen'', aldus de auteur in De Standaard.

Zijn 29ste thriller werd donderdag gepresenteerd in restaurant 't Fregat in Blankenberge. De nieuwe thriller waarin speurders Van In en Versavel opnieuw van zich doen lezen, heet een buitenbeentje te zijn in de reeks boeken die Aspe heeft geschreven. ,,Om te beginnen geef ik van bij het begin weg wie de dader is'', zegt de auteur. ,,Dat doe ik normaal niet, maar in dit verhaal moet alle spanning komen van hóé ze de dader vinden.''

De thriller gaat over een man die besluit seriemoordenaar te worden en daar een luguber plan voor bedenkt: hij bouwt een guillotine. Zijn eerste slachtoffer is de burgemeester van Linkebeek en hij hangt een kaartje aan zijn teen met 'Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!' Wanneer het lijk gevonden wordt, denkt iedereen aan Vlaamse extremisten. De onrust in het land wordt er niet minder op wanneer iets later een moord wordt gepleegd op een Vlaams Belanger, waardoor meteen aan een vergelding wordt gedacht.

Aspes uitgangspunt was de seriemoordenaar. ,,De perikelen rond de regeringsvorming waren evenwel zo aanwezig de jongste maanden, dat ik ze met die seriemoorden heb gecombineerd.'' De schrijver ventileert 'voor een deel' zijn ongenoegen over de politieke gang van zaken in zijn land. ,,Ik kom vaak in het buitenland en telkens krijg ik de vraag hoe het nu zit tussen Vlamingen en Franstaligen. Doorgaans worden Vlamingen afgeschilderd als extremisten, de Franstaligen als slachtoffers. Elke keer moet ik uitleggen dat 99 procent van de Vlamingen geen extremisten zijn en dat het probleem in Brussel zit. Het hele land wordt gegijzeld door 60 à 70.000 Franstaligen die in een Vlaamse gemeente wonen en het vertikken Nederlands te leren. Ik vind het maar normaal dat je de taal leert van de plaats waar je woont.''

Aspe schrijft inmiddels door aan zijn dertigste thriller, die de titel 'Eiland' meekrijgt. ,,Het verhaal begint op een Frans eilandje voor de kust van Bretagne. Daar woont een Vlaming die vermist is en dood wordt gevonden op een eilandje in Brugge.''

(Bron: De Standaard)

Geen opmerkingen: