30 juni 2014

Bedankt en tot ziens (nieuws, 2014)

VAL MCDERMID: 'UITGEVERS DULDEN 'SLOW STARTERS' NIET MEER'

Val McDermid 
De Schotse bestsellerauteur Val McDermid zou als schrijver compleet falen als ze in deze tijd zou beginnen met schrijven. Volgens haar heeft de boekenbranche geen geduld meer met auteurs die hun carrière langzaam opbouwen. Ze zei dat bij de opening van een nieuw filiaal van de Foyles-boekhandelsketen in Londen.
Van McDermids thrillers zijn inmiddels tien miljoen exemplaren verkocht. Haar serie over profiler dr. Tony Hill is voor televisie bewerkt tot de BBC-reeks 'Wire In The Blood'. De schrijfster had echter niet meteen succes. Report for Murder, haar eerste thriller kwam uit in 1987. Zij gaf haar baan als journalist pas op toen zij in 1991 een contract had gesloten voor het schrijven van twee boeken. 

,,Als ik mijn eerste drie boeken nu had uitgebracht, zou ik een carrière als auteur op mijn buik kunnen schrijven. Niemand zou me nu een contract hebben aangeboden op basis van die drie thrillers'', aldus McDermid. ,,Ik schreef altijd de boeken die ik wïlde schrijven, boeken die destijds erom vroegen geschreven te worden. Toentertijd werd gedoogd dat ik fouten maakte. De wereld was meer vergevingsgezind dan nu. Het is ook van belang dat je die fouten kunt maken, vind ik. Je moet de tijd gegund worden om de mist in te gaan, daarvan te leren en je te kunnen ontwikkelen als auteur.''   

,,Maar die tijd is nu voorgoed voorbij. Niemand in de uitgeefindustrie zegt nu nog: 'Schrijf maar een half dozijn boeken en probeer in de tussentijd je weg te vinden'. Als je er niet in slaagt de bestsellerlijst te halen of een nominatie voor een prijs te bemachtigen, is het: bedankt en tot ziens.''

(Bron: The Telegraph)

Geen opmerkingen: