20 september 2012

Als een puzzel (nieuws, 2012)

SCHRIJFSTERS DEBUTEREN MET 'ROMANTISCHE DETECTIVE'

Bij uitgeverij Ellessy Crime verschijnen tegelijkertijd twee detectives, waarin ook de romantiek niet wordt geschuwd. Het gaat om 'Nachtdienst' van klinisch fysicus Julienne Brouwers (1980) en 'Back to school!' van Jen Minkman (1978), lerares Engels. Beide boeken zijn debuten.

In de romantische detective 'Nachtdienst' loopt het leven van Sandra na een vervelende relatie met Richard, weer op rolletjes. Ze krijgt promotie op haar werk en er is een nieuwe vriend in haar leven: Simon. Maar dan overlijden op de cardiologieafdeling waar ze werkt, mensen onder verdachte omstandigheden.
De politie verdenkt Sandra. Ze wordt op non-actief gesteld, haar vrienden zijn het
vertrouwen in haar kwijt. De enige die nog bereid is haar te helpen is dr. Ramone, de lijkschouwer. Als ook zijn hulp wegvalt, is ze de enige die de echte dader zal moeten opsporen.

'Nachtdienst' is het resultaat van korte verhaaltjes die uiteindelijk uitgroeiden tot een boek, aldus de in een Haags ziekenhuis werkzame Brouwers (foto). ,,Ik lees graag het liefst thrillers en romantische detectives'', vertelt ze. ,,Vanaf het moment dat duidelijk werd dat ik een boek aan het schrijven was, wist ik dat het er een in dit genre moest worden. Het bedenken van allerlei plotwendingen en het verzinnen van de verhaallijn gingen me het makkelijkst af. Moeilijker vond ik het om te zorgen dat uiteindelijk alles als een puzzel in elkaar valt.''

De auteur werd in 1980 geboren in Delft en rondde in 1998 het Gymnasium te Enschede af. Hierna ging zij Biomedische Technologie studeren in Eindhoven. Van 2004 tot 2008 werkte zij aan haar promotieonderzoek in Eindhoven waarbij zij één jaar aan Harvard Medical in Boston, VS doorbracht. Van 2009 tot 2011 werkte zij als onderzoeker bij een biotechnologisch bedrijf en woonde in Amsterdam. Sinds een jaar woont en werkt ze in Den Haag.

,,‘Doordat ik zelf in de farmaceutische industrie heb gewerkt en nu in het ziekenhuis
werkzaam ben, heb ik allerlei dingen beschreven op een manier zoals dat in het echt
ook gaat. Ik zou graag nog een aantal boeken willen schrijven op dit gebied. De ideeën zijn er al. Met mijn ervaring in de (bio)medische wereld, heb ik allerlei dingen kunnen bedenken over dingen die er – al dan niet moedwillig - zouden kunnen misgaan.'' Met haar tweede boek is Brouwers naar verluidt al een stuk op dreef. Hoewel dit verhaal zich indirect ook weer afspeelt in de medische sector, komt daarin de advocatenwereld eveneens flink aan bod.

GEWOON 'AF'

Als kind schreef Jen Minkman al boeken en verhalen, waarvan het eerste boek zelfs op tienjarige leeftijd op de typemachine van haar vader. Hoewel ze als onderwijzeres zelf niet zulke spannende dingen meemaakt als hoofdpersoon Vera in de romantische detective 'Back to School!' zitten er wel degelijk autobiografische elementen in het verder fictieve verhaal, belooft de auteur. ,,Omdat ik al flink wat meer jaren voor de klas sta dan Vera, ben ik minder onzeker dan zij over het lesgeven, maar in mijn eerste jaar had ik zo in haar schoenen kunnen staan. Verder heeft Vera in het boek een hele goede band met haar zus en haar huisgenootje, en dat heb ik echt op mijn persoonlijke situatie gebaseerd.''

Minkman (foto) werkt op een kleine middelbare school. ,,Mijn inspiratie heb ik dan ook gehaald uit de manier waarop we als collega's samenwerken, en ook uit de mensen die er rondlopen en uit de dingen die onze school organiseert voor leerlingen.''

Hoewel 'Back to School!' haar debuut is, is het schrijven Minkman niet vreemd. Zo heeft ze al twee andere boeken geschreven, die nog niet zijn uitgegeven. ,,Dit zijn mystieke liefdesromans (of paranormal romances) en spelen zich af in Arizona en Salzburg. 'Schaduw van de tijd' komt in het najaar van 2013 uit, eveneens bij Ellessy. Verder schrijf ik gedichten in het Engels, die ik in eigen beheer uitgeef op Amazon, en songteksten. Ik zit namelijk ook in een band.''

Over de inhoud van 'Back to School!': ,,Als lerares Engels heeft Vera het ook al zonder vervelende leerlingen zwaar genoeg op de middelbare school. Het is dan ook maar zeer vraag of ze het hoofd koel kan houden als Morten aan het begin van het schooljaar haar klaslokaal binnenstapt. Hij is nieuw op school, hij is sexy, en hij flirt met haar. Bovenop dit extra probleem is er ook nog een XTC-zaak waarbij leerlingen van de school zijn betrokken.''

Voor de auteur staat nu al vast dat er geen vervolgen op 'Back to School!' komen. ,,Over het algemeen zijn mijn boeken gewoon 'af' als ze uit zijn, en heb ik niet de behoefte om alle karakters in een volgend boek weer te gebruiken. Ik ontdek graag hele nieuwe plekken voor mijn verhalen, en laat daar ook weer nieuwe mensen ten
tonele verschijnen.''

Geen opmerkingen: