KRUIWAGEN VOOR 'DE MASKILIM'
,,Het lezerspubliek stoort zich niet aan de vermenging van commercie en journalistiek.'' Dat zei Ben Rogmans, uitgever van het gratis dagblad De Pers, deze week tijdens een congres in Utrecht.
Rogmans noemde een aantal voorbeelden hoe De Pers samenwerkt met adverteerders. ,,We verkopen wijn en boeken en steeds meer in onze webwinkel. Onze reispagina wordt gesponsord door reisorganisatie Columbus. We hebben een deal met uitgever De Geus. We kiezen een aantal boeken uit en die worden opnieuw uitgegeven. Daar schrijven wij dan positieve recensies over.''
,,Bij deze vorm van uitgeven gelden een paar regels'', hield Rogmans zijn gehoor voor. ,,In principe beslist de hoofdredacteur wat wel en niet kan. We gaan ervan uit dat hij niet bij voorbaat al nee zegt. Een andere regel is: alles kan.''
Dat Rogmans er niet vies van is om zelf de daad bij het woord te voegen, blijkt uit een artikel van zijn hand in De Pers. Daarin komt hij loftuitingen tekort over het boek 'De Maskilim' van Menno Haaijman. Saillant detail: de 62-jarige Haaijman is behalve verpleegkundige en docent Nederlands bij inburgeringscursussen ook een neef van Rogmans' vrouw.
De Pers-directeur noemt het boek van zijn aangetrouwde neef 'een pageturner eersteklas over een joodse sekte en de komst van de Messias. Een briljante thriller. Beetje Dan Brown-achtig: mystieke complotten met een goede portie seks, spanning en sensatie'.
Rogmans laat de auteur ook nog even aan het woord. ,,Vijftien jaar geleden kwam ik in de oud-Hebreeuwse teksten van de voorzeggingen, met name in het boek 'Daniël', dingen tegen die ik niet kon plaatsen. Ze gaan over de komst van de Messias in de periode dat Babylon en de Tempel van Jeruzalem zijn herbouwd. Persoonlijk geloof ik dat de Messias komt en ik ben er op basis van de oude teksten van overtuigd dat dat ergens deze eeuw gebeurt: omstreeks 2030 of 2070. Ook dat is één van de lagen die in het verhaal zijn verborgen. Het is in die zin ook een hommage aan de chassidim, de orthodoxe joden.''
Los van deze fijnproeversmaterie zal 'De Maskilim' voor de meeste lezers vooral een spannend verhaal zijn, stelt Rogmans. De krantenman heeft zo zijn contacten in uitgeversland. Rogmans benaderde directeur Mai Spijkers van uitgeverij Prometheus en bracht Haaijmans manuscript ter sprake. ,,Ik zei: 'Mai, ik weet dat jullie hier twee kubieke meter manuscripten per week binnenkrijgen, en het is een familielid van me, maar zou er eens iemand voorzichtig naar kunnen kijken?'.'' Een week later werd Menno Haaijman bij Prometheus rondgeleid en voorgesteld met de woorden: 'En dit is onze nieuwe auteur.'' Contract onder de arm.
Het boek is vijftien jaar geleden bedacht en acht jaar geleden geschreven. Niemand toonde enige interesse voor Haaijmans manuscript. Drie jaar geleden is het herschreven en aan alle uitgevers gestuurd. Resultaat: nul. Nu ligt het in alle winkels. De eerste druk was binnen vier weken uitverkocht, de tweede druk loopt nu ook. ,,Buitengewoon voor een debuut'', stelt Rogmans.
Maar de kruiwagen voor Haaijman was dan ook buitengewoon. Alles kan, kennelijk...
(Bron: VillaMedia, De Pers)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten