11 juli 2008

Onderscheid maken (nieuws, 2008)

CHARLES DEN TEX BEPLEIT SUBSIDIEREGELING VOOR THRILLERS

Er moet een speciaal subsidiepotje komen voor spannende boeken bij het Fonds voor de Letteren. Dat zegt drievoudig Gouden Strop-winnaar Charles den Tex in een interview met NRC Handelsblad. Juist omdat thrillers op belangrijke punten verschillen van literaire romans, zouden ze apart moeten worden gesubsidieerd, stelt de auteur.

Den Tex vindt dat de overheid consequent moet zijn: ,,Als film en literatuur subsidiabel zijn, waarom het spannende boek dan niet? Er is zo langzamerhand in mijn ogen een 'case' te maken voor het subsidiëren van de misdaadliteratuur.''

Met collega-auteur René Appel schreef Den Tex voor de site nrcboeken.nl een stuk waarin ze de verschillen benoemen tussen thrillers en literaire romans. Die zitten in het belang van een plot, maatschappelijke relevantie en heldere thematiek. Subsidieverstrekkers beoordelen aanvragen op een grote diepgang, brede thematiek en stilistische complicaties. En zo worden thrillers volgens de twee schrijvers afgewezen op grond van criteria die een thriller helemaal niet beter maken.

,,Ons idee was: probeer de zaak nou eens niet aan elkaar te lullen, maar probeer het eens uit elkaar te lullen'', aldus Den Tex in NRC Handelsblad. ,,Waarom kun je onderscheid maken tussen klassieke muziek en popmuziek en niet tussen literatuur en thrillers? Wij probeerden dus te benadrukken wat de verschillen zijn en daar waren René en ik het hartelijk over eens. Als je ooit iets wilt hebben waar een subsidieverlening aan gekoppeld is, dan heb je dat soort argumenten nodig.''

(Bron: NRC Handelsblad)

1 opmerking:

Remko Meddeler zei

Natuurlijk is het niet voldoende serieus nemen van de thriller door 'het Fonds' absurd. In mijn verslag van De Avond van het Spannende Boek op Crimezone.nl schreef ik hier over:

"Na de feestelijke uitreiking van de Gouden Strop hield Roel Janssen, voorzitter van het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs, een vurig betoog over de kracht en het belang van de hedendaagse misdaadroman: Spannende boeken gaan al lang niet meer alleen over een slimme speurder die een complexe moord oplost. Ze zijn bruisend, dynamisch en gaan over wat er leeft in de samenleving. Thrillers geven een prima inzicht in de maatschappelijke bewegingen van vandaag.” Maar ook al is uit recent onderzoek gebleken dat het genre van het spannende boek het meest verkocht en gelezen wordt, er moet nog een schepje bovenop:
“Thrillerauteurs zijn te braaf en bescheiden. Ze moeten meer op de televisie en in de krant verschijnen. Ze moeten hun plaats opeisen in de Nederlandse letteren!”
Het zit Janssen erg hoog dat thrillerauteurs geen aanspraak kunnen maken op het Fonds voor de Letteren: “Ik zit echt niet te hengelen naar subsidie, maar hier is simpelweg sprake van discriminatie.”"