30 juli 2008

De vijf W's volgens... Bjorn Stibbe (interview, 2008)

'Wonderen gebeuren als je er maar hard genoeg voor werkt'




Rubriek waarin thrillerauteurs zichzelf en hun nieuwste werk presenteren aan de hand van de vijf journalistieke W's: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Vandaag: Bjorn Stibbe, die deze maand debuteerde met De zwendelaar, volgens zijn uitgever 'eindelijk weer eens een échte Nederlandse mannenthriller over investment banking, dure schilderijen en een bloedmooie vrouw in een internationaal kat- en muisspel.'

Bjorn Stibbe liet zich voor zijn thrillerdebuut inspireren door zwendel uit heden en verleden, zoals de affaire-Palminvest en de zaak René van den Berg ('de wonderbelegger uit Hilversum'). Het boek gaat over William Scarborough, een Amerikaanse kunstliefhebber, die een beleggingsproject opzet in een Nederlands miljonairsdorp. De goudkoorts slaat er hevig toe. Scarborough roept de hulp in van de jonge ambitieuze bankier Victor van Zanten. Maar dan sterft Scarborough onder mysterieuze omstandigheden en blijkt het dorp op briljante wijze te zijn opgelicht. Wanneer er in korte tijd nog meer doden vallen, moet ook Van Zanten voor zijn leven vrezen.

(Door Peter Kuijt)

- Wie denkt Bjorn Stibbe wel dat hij is?
Bjorn Stibbe: 'Sinds mijn jeugd lees ik alles wat los en vast zit. Ik heb altijd het idee gehad dat ik ooit nog eens een boek zou schrijven maar het duurde langer dan verwacht. Ik ben nu 44 jaar, mijn hele professionele leven al bankier en mijn eerste boek ligt nu in de winkel; een bewijs dat wonderen kunnen gebeuren als je er maar hard genoeg voor werkt.

De inspiratie tot schrijven kwam na mijn terugkeer in 1999 uit Rusland waar ik van dichtbij de financiële crisis meemaakte en zag hoezeer een hype het gedrag van mensen kan veranderen. Ik heb zeker ideeën voor nog meer boeken dus een tweede of derde thriller zit er zeker in.'



Wat
is de achterliggende gedachte van uw debuut De zwendelaar?
'Er zijn drie achterliggende gedachten:
- Het lijkt alsof mensen bedrogen willen worden (de illussie is interessanter dan de werkelijkheid),
- zeldzaam talent fascineert overal en altijd,
- we moeten ons eigen leven leiden, ongeacht wat anderen doen of kunnen.'

Waar zouden mensen vooral niet in moeten beleggen?
'In fondsen die risicovrij extra rendement beloven.'

Wanneer heeft u voor het laatst de stelling van de door u geciteerde bankier John Pierpont Morgan - Een man heeft altijd twee redenen om iets te doen: een goede reden en de echte reden - in praktijk gebracht?
'Dit citaat is gebruikt door de uitgever. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.'



Waarom
gaan mensen zo graag met bedriegers in zee?
'Bedriegers vertellen ons wat we graag willen horen; ze houden ons in feite een spiegel voor hoe we zelf diep in ons hart zouden willen zijn. Bij zo iemand wil je graag horen en met zo iemand gaan we dus graag in zee.'

Bjorn Stibbe - De zwendelaar. Uitgeverij A.W. Bruna, 320 pag., 17,95 euro. ISBN 978 90 229 9465 8.

foto auteur: Nadine van den Berg

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk boek, zeker de moeite van het lezen waard, komt alleen en beetje traag op gang.