01 maart 2017

Hamerstuk (nieuws, 2017)

ANNIKO VAN SANTEN NIEUWE JURYVOORZITTER GOUDEN STROP 2017

Presentatrice Anniko van Santen is met ingang van vandaag de nieuwe juryvoorzitter van De Gouden Strop. Zij neemt dit jaar de voorzittershamer over van acteur Huub Stapel die te veel ongemak ondervindt na het scheuren van een pees in zijn been.

Anniko van Santen
Eind vorig jaar scheurde bij Huub Stapel een pees in zijn bovenbeen af. De acteur moet daardoor vier tot twaalf maanden revalideren. Stapel heeft in overleg met de Stichting CPNB besloten het voorzitterschap neer te leggen. 'Ik hoop deze eervolle en zware taak in een van de komende jaren alsnog te vervullen', laat de acteur weten.

Voor Anniko van Santen sluit het voorzitterschap naadloos aan op haar werk voor het AVROTROS-programma Opsporing Verzocht. Ze staat te popelen om de eerste boeken te gaan lezen: 'Voor mijn werk ben ik bezig met reële misdaad en nu mag ik ’s avonds en in het weekend ook nog eens in het beste van het beste duiken van de fictieve misdaad! Ik verheug me op de strijd tussen de beste plots, meest huiveringwekkende ontknopingen en angstaanjagende karakters en dan is het best fijn dat er deze keer geen echte slachtoffers vallen... Als kind verslond ik boeken, nu schiet het lezen er vaak bij in. Deze juryplek is het beste excuus om weer fanatiek te gaan boekenwurmen.'

De Gouden Strop is de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende boek en wordt dit jaar voor de dertigste keer uitgereikt. De prijs is vernoemd naar het gelijknamige boek van Joop van den Broek en is een initiatief van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Aan De Gouden Strop is een geldprijs van tienduizend euero verbonden en een sculptuur gemaakt door Marianne van den Heuvel.

De jury bestaat naast voorzitter Anniko van Santen uit Els Roes (Thriller & Zo, recensent VN’s Detective & Thrillergids), Marian van Leth (directeur BiblioNu Venray/Horst), Erik de Vries (recensent VN’s Detective & Thrillergids) en Soraya Vink (thrillerredacteur en recensent bij hebban.nl). Bij de start van de Spannende Boeken Weken (9 tot en met 25 juni) wordt De Gouden Strop uitgereikt, tegelijkertijd met de Schaduwprijs (voor de auteur van het spannendste Nederlandstalige debuut).

Fotocredits Anniko van Santen: AVROTROS

Geen opmerkingen: