17 april 2013

De pest (nieuws, 2013)

'BOSTONIAN' DENNIS LEHANE: TROTS EN BEDROEFD

De Amerikaanse thrillerschrijver Dennis Lehane heeft op zijn Facebookpagina zijn afschuw uitgesproken over de terreuraanslag in zijn woonplaats Boston. ,,Wat een zinloze daad van verwoesting en geweld'', aldus de auteur. Bij de aanslag tijdens de marathon op maandag 15 april kwamen drie mensen om het leven en raakten zeker 180 mensen gewond.

,,Dit ging niet om Boston. Hier waren de beste atleten ter wereld bijeen op een prachtige lentedag. Zij vierden de sport en de liefde voor het leven'', schrijft Lehane. Hij zag hardlopers en omstanders enkele seconden na de explosies in Boylston Street naar de slachtoffers rennen om hen te helpen. ,,Zij dachten niet na over hun eigen veiligheid. Het gaf me een gevoel van trots om mens te zijn, en dat was, denk ik, juist het tegenovergestelde effect dan waarop de bommenlegger had gehoopt.''

,,Als ik naar de televisiebeelden kijk van de eerste explosie, dan zie ik het gebouw van de Boston Public Library Main Branch aan de overkant. Wie de aanslag ook heeft gepleegd - islamistische jihadisten, militia van eigen bodem, neonazi's - wat de dader(s) schrik aanjaagt, wat zij echt haten, is de toegang tot kennis waar dit gebouw voor staat.''

Het jongste slachtoffer is acht jaar oud. Lehane: ,,Zucht. Wat bereik je hier nu mee? Als jouw 'goede zaak' leidt tot de dood van kinderen, dan is het geen goede zaak, het is de pest.'' De schrijver besluit met: ,,Ik ben er trots op een Bostonian te zijn. Maar tegelijkertijd ben ik diepbedroefd.''

Geen opmerkingen: