28 mei 2010

Intense film (nieuws, 2010)

FILMRECHTEN 'DUIVELSSONATE' VERKOCHT

De filmrechten van de in april verschenen thriller 'Duivelssonate' van 'CPNB-kwelgeest' Alex van Galen zijn door zijn literair agent Willem Bisseling van Sebes & Van Gelderen Literair Agentschap verkocht aan de Amsterdamse filmproducent Production Value CTM BV en Cielo Film. ,,'Duivelssonate' heeft alles in zich om een mysterieuze en intense film te worden, waarin de liefde en vooral de liefde voor muziek misleidend blijkt te zijn'', laat Danielle Guirguis van Cielo Film in een persbericht weten.

,,Dit is natuurlijk ontzettend leuk'', aldus Van Galen in een reactie. ,,'Duivelssonate' is heel erg goed ontvangen door pers en publiek. Opvallend veel mensen vinden het boek 'filmisch' geschreven. Ik was me daar zelf niet van bewust toen ik er aan werkte, maar ik zie er inderdaad wel een goede film in. Danielle Guirguis was geraakt door het verhaal en we hadden meteen een klik. Dat maakt zo'n deal nog makkelijker. Ik heb er veel vertrouwen in.''

Hoewel zelf scriptschrijver werkt Van Galen niet mee aan het scenario. ,,Natuurlijk hebben we besproken of het niet handig zou zijn als ik zelf zou meewerken aan het script, omdat ik scenarioschrijver ben. Maar ik denk dat dit de kwaliteit niet ten goede komt. Een scenarist moet er iets totaal nieuws van maken. Bovendien ben ik helemaal klaar met het onderwerp, ik ben inmiddels bezig met een volgend boek.''

Danielle Guirguis steekt opnieuw de loftrompet over 'Duivelssonate': ,,Dit boek bezit alle ingrediënten voor een goede smarthouse film: Geniale muzikale expressie, gekte en frustratie gaan gepaard met het verlies van een grote liefde, wat de kijker meezuigt in het leven van een hippe en vooral briljante concertpianist.'' Guirguis noemt het boek bij uitstek geschikt voor een Engelstalige coproductie."

'Duivelssonate' vertelt over een manisch depressieve pianist die zijn dode geliefde niet uit zijn hoofd kan zetten. De politie denkt dat hij haar vermoord heeft, maar hij duikt onder. Als hij haar op een dag ziet lopen, raakt hij langzaam zijn grip op de werkelijkheid kwijt.

Alex van Galen werkte als scenarioschrijver mee aan televisieseries als 'Rozengeur & Wodka Lime', 'Onderweg naar morgen', 'In de Vlaamsche Pot', ''t Zonnetje in Huis' en 'SamSam'.

Klik hier voor een interview met de auteur en hier voor de recensie van 'Duivelssonate'.

Geen opmerkingen: