'MAAND VAN HET SPANNENDE BOEK IS GURE ZWEEDSE WINTERNACHT'
Hier en daar klinkt er licht tot hevig gemor onder de Nederlandse thrillerauteurs over de themakeuze van de Stichting CPNB voor Juni - Maand van het Spannende Boek. Eerder twitterde Annet de Jong, auteur van onder andere 'Dossier Tobias', misnoegd dat de CPNB zich had vergaloppeerd met alle aandacht voor misdaadliteratuur uit Scandinavië. Voor de Power of Plots op 1 juni, de officiële opening van de actiemaand, zijn bijna alleen auteurs uit Noord-Europa uitgenodigd. Een belediging voor de Nederlandse misdaadauteurs, vindt De Jong. ,,Moet je op het Boekenbal eens proberen,vooral buitenlandse schrijvers uitnodigen.'' De Jong overweegt de Power of Plots te boycotten, evenals collega Corine Hartman.
Alex van Galen, schrijver van 'De Opvolger' en 'Duivelssonate', is het roerend met De Jong eens. In een open brief aan de promotor van het Nederlandse boek maakt hij gehakt van het thema. ,,De Maand van het Spannende Boek lijkt nu officieel omgedoopt in 'Maand van het Scandinavische Boek'. Dat leek eerst nog een leuk idee, want we versnaperen allemaal wel eens een thriller vol licht verteerbaar knäckebröd. Maar wat een hete maand voor Nederlandse thrillerschrijvers had moeten worden, lijkt nu uit te monden in een lange, gure Zweedse winternacht.''
Volgens Van Galen dreigen Nederlandse schrijvers in de pers en de winkels ondergesneeuwd te raken. ,,En dat terwijl de Maand is bedacht voor juist die Nederlandse thriller.''
Waarom gebruikt het CPNB het geld van Nederlandse uitgevers om Scandinavische schrijvers te promoten, vraagt Van Galen zich af. ,,Want ik lees in de bladen meer recensies over obscure Zweedse schrijvers dan over gerenommeerde Nederlanders. In de winkels struikel je over een stapel thrillers met een verrassend hoog sneeuw-, ijzel- en fjordengehalte. En zelfs voor de Power of Plots (toch bedacht als een feestje voor en met Nederlandse thrillerschrijvers) moet ik straks een tolk meebrengen.''
Veel Nederlandse schrijvers publiceren hun boek rondom juni, vanwege de gehoopte extra aandacht, vervolgt Van Galen. ,,Maar de opzet van de Maand van het Spannende Boek lijkt nu volledig te mislukken. Want zelfs aan de Gouden Strop is tot nu toe weinig tot geen aandacht besteed in de pers. En dat het geschenkboek dit jaar van Charles den Tex komt, voelt toch een beetje als een troostprijs.''
,,Ik hou oprecht van Mankell, Läckberg en Lapidus en ik ga regelmatig op vakantie in Denemarken'', besluit de schrijver uit Eindhoven. ,,Maar knäckebröd kan ik voorlopig even niet zien.''
Van Galen zegt behalve van Annet de Jong ook steunbetuigingen te hebben ontvangen van collega-auteurs Esther Verhoef, Saskia Noort, Simon de Waal, Loes den Hollander, Judith Visser, Simone van der Vlugt, Corine Hartman, Daniëlle Hermans, Carien Touwen, Chinouk Thijssen, Carice de Wildt, John Brosens (zie hieronder), Tess Franke, Tupla Mourits en Marcel van Brouwershaven. Naar verluidt heeft schrijfster Anita Verkerk bij het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs aan de bel getrokken over het hoge Scandinavië-gehalte van de Maand van het Spannende Boek.
Een verzoek van deze site om een reactie van de CPNB werd niet gehonoreerd. Maar Alex van Galen laat via Twitter weten dat de boekenpromotor hem wel van commentaar heeft voorzien. Volgens Van Galen vindt de CPNB hem 'een gefrustreerde eenling' die bovendien 'niet goed geïnformeerd' is.
Update 21 mei: Tegenover Elsevier zegt CPNB-directeur Henk Kraima (59) zich niet aangesproken te voelen: ,,Er staat zoveel in de brief dat niet klopt, deze auteur is slecht geïnformeerd. Om over 'ons geld' te spreken slaat niet echt ergens op, de CPNB is een stichting, gefinancierd door boekwinkels, uitgevers en bibliotheken, daar komt geen cent van auteurs of belastingbetalers aan te pas.'' En op Boekblad.nl zegt Kraima: ,,De CPNB organiseert de Maand van het Spannende Boek om lezers te attenderen op het bestaan van spannende boeken in de Nederlandse taal, oorspronkelijk én vertaald. Zij doet dit met geld van uitgevers, boekverkopers, bibliotheken en sponsors. Auteurs ontvangen nergens een rekening voor. Het verwijt van de auteur Alex van Galen 'ons geld om Scandinavische schrijvers te promoten' is dus ongegrond.'
Thrillerschrijver Willem Asman (51), sinds twee jaar voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs, vindt het allemaal erg overdreven. ,,Prima voor schrijvers die er anders over denken, maar ik heb respect voor wat het CPNB voor ons heeft gedaan'', stelt Asman op Elsevier.nl. ,,Eén op de twee boeken die nu verkocht wordt in de winkel is een spannend boek. Dit is niet veel meer dan het jaarlijkse Gouden Strop-relletje.'' De Gouden Strop is wél exclusief bedoeld voor Nederlandstalige thrillers en zal op 1 juni tijdens de Power of Plots worden uitgereikt. Onder de genomineerden bevindt zich overigens geen van de protesterende auteurs.
(Zie ook deze column)
9 opmerkingen:
als we nou zelf geen goede thrillerschrijvers hadden in NL, maar die zijn er juist genoeg. Niet helemaal logisch dus, deze actie van CPNB. Vraag me af of ze in Zweden ook een hele maand zouden wijden aan Nederlandse titels... I think not.
Ik sluit me aan bij de woorden van Alex. Wat we nu zien is de toepassing van een oude wet in uitgeversland: wat al goed verkoopt krijgt meer faciliteiten en PR dan het 'gewone werk'. We zijn weer eens terug bij de aloude kruideniersvraag: mag het ietsje meer zijn? Ik ben 1 juni lekker op vakantie. In Finland.....
Doen we toch gewoon vólgend jaar "De Avond van de Snotterpulp".
Ook van achter de grens gezien lijkt deze overkill-aandacht voor de Scandinavische misdaadliteratuur tijdens de PoP en de maand een beetje vreemd. Maar John heeft natuurlijk gelijk: er zit niets als een kruideniers-calculatie achter. Tot nu had ik vaak in Duitsland heel positief over deze initiatief gesproken, maar ze zal echt alleen dan goed & slim blijven als ze vooral (niet uitsluitend natuurlijk) de kennis van die misdaadliteratuur ontwikkelt die tegenwordig in de buurt word geschreven. Ik denk, op langere termijn zal dat ook voor de handel een betere blijvende invloed hebben.
Ik vond het al zo stil rondom De Maand... Goed dat Van Galen de rol van onruststoker van Tomas Ross heeft overgenomen.
Overigens, ik ben het wel met Van Galen eens. Zo had het programma van TPOP best wat breder mogen zijn. Maar nu nog commentaar leveren heeft natuurlijk weinig zin. Dat had in breder verband op een veel eerder tijdstip moeten gebeuren. Bestaat er niet zoiets als het GNM? Zij zijn nota bene mede-organisator van TPOP! (Hoewel ik begrijp dat het GNM - gezien de actualiteit van hun website - daar niet bijzonder trots op is...)
Remco,
jij als lid van het GNM maakt wel enkele fouten. Ten eerste heeft het GNM (nog) geen website. Wel werd gebruik gemaakt van de site van de vorige secretaris Crime.nl. Overigens een zeer goede database voor NLse misdaadromans. Daarnaast is het GNM geen mede organisator van The Power of Plots, ehalve dan dat zij invulling geeft aan het programma; Gouden Strop en Schaduwprijs. Staat overigens allemaal in laatste GNM nieuwsbrief. ;-)
Het is zo makkelijk om "tegen" te zijn. Daarom zal ik mij de rol van advocaat van de duivel aanmeten en een ander licht laten schijnen op de TPOP van dit jaar.
Maar voor ik mijn toga aantrek geef ik ook even mee dat het programma inderdaad nogal eentonig overkomt, met quasi alleen maar interviews met auteurs uit de landen van de kleine zeemeermin, Ikea, de kerstman en de fjorden. Een 50/50 verdeling van het programma tussen de Scandinavische auteurs en hun Nederlands(talig)e collega's had misschien een betere verhouding geweest.
Maar in een maand van het spannende boek, die 30 dagen duurt, 1 avond uittrekken voor literatuur van buitenlandse makelij, is toch zo erg niet? Het kan best een aanzet zijn van een traditie om zo elk jaar even een ander taalgebied in de kijker te zetten. En de andere 29,5 dagen kunnen de Nederlandse auteurs misschien beter invullen dat met klagen over gebrek aan aandacht. De bal ligt in hun kamp.
Sommigen onder de verbolgen Nederlandse auteurs vergeten misschien dat het (financiële) succes van Mankell, Nesbo en/of andere buitenlandse veelverkopers
aan de basis ligt van het feit dat de uitgeverijen het risico kunnen en willen nemen om (de eerste) boeken van auteurs uit eigen land tot in de winkel te brengen.
En wellicht is het ook zo dat er niet al te veel volk zit te wachten op een derde uitgave van TPOP waar weer eens dezelfde gezichten de hele avond alle podia bevolken. Afwisseling van spijs doet eten, en dat geldt ook voor het publiek dat ten slotte gemotiveerd moet worden om van alle uithoeken in het Nederlandse taalgebied naar het, voor de meesten, verre Amsterdam te trekken.
Hopelijk steekt er niemand mij die bewuste avond een mes in de rug omdat ik een beetje olie op dit vuurtje gegoten heb. ;-)
@Jürgen Mijn vrouw zei ook al dat ik gezien mijn GNM-lidmaatschap medeschuldig ben ... Zullen we verder discussiëren met bier en spareribs op een zonovergoten Amsterdams terras? Een gesprek over een websiteloze groep schrijvers en recensenten lijkt me een heel interessante. ;-)
@Eric Goed onderbouwd verhaal. En inderdaad, de maand juni kent buiten TPOP om veel meer interessants. Vooral met Nederlandse auteurs.
En ook Eric heeft deels weer gelijk.
Houdt het dan nooit op....!
Een reactie posten