14 januari 2014

Zijn eigen verhaal (nieuws, 2014)

JO NESBØ SCHRIJFT 'MACBETH NOIR'

Jo Nesbø, de grootste literaire exportproducent van Noorwegen, gaat het toneelstuk 'Macbeth' van William Shakespeare herschrijven. De auteur die wereldwijd 20 miljoen exemplaren van zijn thrillers heeft verkocht, is de laatste van de auteurs die zijn aangezocht om een werk van Shakespeare te bewerken. Andere schrijvers zijn Margaret Atwood, Jeanette Winterson en Howard Jacobson.

Nesbø zei dat Shakespeares verhaal over de ambitieuze Schotse generaal Macbeth die koning Duncan vermoordt, bezit van de troon neemt en een tirannieke heerser wordt, dicht bij zijn hart ligt. ,,Het behandelt thema's die ik ook aansnijd sinds ik met schrijven ben begonnen.'' Zijn held, de speurder Harry Hole, is een rechtschapen maar getroebleerde politieman die vaak volgens zijn eigen regels opereert en daarmee de instructies van zijn meerderen negeert. Hole is een alcoholicus, die zijn eigen demonen heeft te bevechten. Macbeth is na zijn machtsgreep overmand door angst en schuldgevoel en verplicht om zelfs nog meer te doden om zichzelf te beschermen tegen ontmaskering. 

,,Het is een prachtig verhaal'', zegt Nesbø over 'Macbeth'. ,,Mijn bewerking zal zeker geen recht doen aan Shakespeare of het stuk. Ik pik er gewoon uit wat ik kan gebruiken en schrijf mijn eigen verhaal. En ja, ik heb het lef om het 'Macbeth' te noemen.''

Nesbø's verhaal maakt onderdeel uit van het project The Hogarth Shakespeare en wordt in 2016 gepubliceerd rond de vierhonderdste sterfdag van de Engelse toneelschrijver.

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: