28 februari 2011

Regisseur (nieuws, 2011)

IAN RANKIN TUSSEN DE LIJNTJES

De Schotse thrillerschrijver Ian Rankin heeft zich op een andere tak van sport gestort: het maken van een strip. De bestsellerauteur uit Edinburgh heeft het verhaal 'Someone Got to Eddie' aangeleverd voor de zesde editie van het Britse stripmagazine CLiNT.

Het was een zware klus, erkende Rankin in The Guardian. ,,Als schrijver ben je gewend om alleen te werken. Nu moest ik omschakelen naar een heel ander manier van verhalen vertellen. Ik moest me geheel en al aanpassen aan het visuele aspect.''

,,Als schrijver ben je een beetje scenarist, maar als je voor een stripalbum werkt ben je tegelijkertijd de regisseur. Jij beslist vanuit welke hoek dingen worden getoond en hoe de karakters eruit komen te zien.'' Volgens Rankin is het een thrillerstrip geworden. ,,Er zit een moordenaar in, een slachtoffer natuurlijk en het heeft een verrassende draai aan het einde. Je kunt het in drie minuten lezen, maar het heeft heel wat meer tijd gekost om het te maken.''

Strips zijn een kunstvorm, aldus Rankin. ,,Ik lees ze al mijn hele leven en ben er gek op. Ik ben er ook van overtuigd dat ze kinderen helpen leren lezen.''

Rankin publiceerde in 2007 met 'Exit Music' de laatste thriller rond inspecteur John Rebus. Maar de schrijver sluit niet uit dat Rebus ooit terugkeert. ,,Ik weet wat hij doet. Hij werkt voor een cold case-afdeling, bemand door gepensioneerde rechercheurs. Hij werkt nog steeds als een quasi-speurder.''

(Bron: The Guardian)

Geen opmerkingen: