27 februari 2010

Zoals u en ik (nieuws, 2010)

HENNING MANKELL IS WALLANDER AL VERGETEN

De Zweedse misdaadauteur Henning Mankell heeft met de publicatie van 'De gekwelde man' zijn succesvolle reeks over inspecteur Kurt Wallander afgesloten. Eerder speelde hij al met de gedachte om afscheid te nemen van de zwaarmoedige speurder, vertelt hij aan het Vlaamse tijdschrift Humo. ,,Ik dacht tien jaar geleden al dat ik klaar was met hem. Maar vier of vijf jaar later begon me te dagen dat er wel degelijk nog iets ontbrak: een boek gewijd aan hém, aan Wallander zelf. Nu ik dat van me afgeschreven heb, houdt het ook op. Niet dat hij sterft op het eind, maar er valt gewoon niks meer over hem te schrijven. Sterker nog: ik ben hem zelfs al vergeten.''

Henning Mankell is de zoon van een rechter, die op z'n zestiende de schoolbanken voor gezien hield om gezeten achter een typemachine verhalen te gaan bedenken. Hij bestrijdt dat het beroep van zijn vader iets te maken heeft met zijn latere succes als thrillerauteur. Mankell: ,,Tijdens de tien jaar dat mijn vader rechter was, was er welgeteld één moordzaak in Sveg: de boswachter, een geletterde maar eenvoudige man, had de uitbater van het lokale winkeltje - intens gehaat door het hele dorp - vermoord. Mijn vader gaf hem de lichtst mogelijke straf: zes jaar, als ik me niet vergis.''

De schrijver is geschrokken van het enorme succes van zijn Wallander-reeks, vertelt hij. ,,Twaalf jaar geleden was er in Zweden een referendum waarin aan het volk werd gevraagd: treden we toe tot de Europese Unie, ja of nee? Op straat in Stockholm kwam er een man naar me toe: 'Excuseer, meneer Mankell, zou u mij kunnen zeggen of meneer Wallander voor of tegen de EU is?'. Toen pas begreep ik dat de lezers hem als een echte, levende mens zagen. Hij is zoals u en ik, en geen held zoals James Bond. Misschien maakt die herkenning hem zo populair.''

Als Wallander echt bestaan had, dan zou hij voor de EU hebben gestemd, vermoedt zijn geestelijk vader. ,,Ik denk dat hij net het tegenovergestelde van mij had gedaan in dat referendum: hij zou voor gestemd hebben, want ik was tegen. Het baarde me zorgen dat Europa steeds minder hulp aan Afrika schonk. Maar dat was toen, tegenwoordig probeer ik me zo positief mogelijk op te stellen tegenover Europa.''

(Bron: Humo.be)

Geen opmerkingen: