TOMAS ROSS SCHRIJFT... LITERAIRE THRILLERS
,,Iedereen weet dat naast prachtige boeken in het genre er een ongehoorde hoop trifel uitkomt. Plak er 'literaire thriller' op, plak er sterren op en 't schijnt kwaliteit.'' Dat schreef thrillerauteur Tomas Ross een kleine twee maanden geleden op de site Ezzulia.nl, waarin hij zich uitermate kritisch uitliet over de winnares van de Gouden Strop, Marion Pauw, jury's en dat 'bespottelijke' stempel van de 'literaire thriller'. Een commercieel, nietszeggend etiketje, aldus de drievoudig Stropwinnaar, die met zijn pleidooi voor onder andere de afschaffing van de thrillerprijs en deelname van misdaadromans aan literaire prijzen een levendige discussie startte die overigens na ruim een maand alweer is verstomd.
Op 23 september - vier maanden later dan oorspronkelijk de bedoeling was - wordt Ross' nieuwe misdaadroman gepresenteerd, getiteld 'Het meisje uit Buenos Aires'. En wat plaatst uitgeverij Cargo er in kleine lettertjes onder? Juist, het 'bespottelijke' stempel 'literaire thriller'. ,,Verdomd!'', meldt Ross in een reactie. ,,Geloof me of niet, maar ik had het nog niet gezien. Ik kom net terug van vakantie.''
Overigens is dit niet Ross' eerste thriller waar het stempel op staat. Ook Ross' vorige boeken zoals 'De marionet', 'De tranen van Mata Hari', 'De hand van God' en 'Mathilde' (uit 2003) werden als literaire thriller gepresenteerd. De thrillers van Peter de Zwaan, die bij dezelfde uitgeverij zit, worden trouwens zonder het gewraakte adjectief 'literaire' uitgebracht. Ross schrijft volgens Cargo dus literairder dan De Zwaan...
Genoeg over etiketten. In zijn nieuwe thriller schrijft Ross (die op 16 september de pensioengerechtigde leeftijd bereikt) over de vuile oorlog in Argentinië en een jonge vrouw uit dat land die in Nederland uitermate populair is geworden. Het verhaal: De dag nadat het Nederlandse voetbalelftal in 1978 de finale verloor, verdween Manuel Lugones spoorloos. Pas twintig jaar later komt zijn dochter Carmen erachter dat hij kort tevoren op de luchthaven een pakketje in de bagage van een Nederlandse voetballer had verstopt. Een pakketje dat bestemd was voor een vrouw in Nederland: Marijke Willems. Deze Marijke verdrinkt echter op de dag dat ze het pakketje ontvangt na een ongeluk met haar scooter. Carmen en Marijkes zoon Hugo gaan samen op onderzoek uit en stuiten op filmopnames waaruit blijkt waarom haar vader moest verdwijnen. Opnames die alles te maken hebben met een jonge, mooie Argentijnse die in korte tijd de harten van de Nederlanders heeft veroverd.
1 opmerking:
Nee, niet 'genoeg over etiketten'! Prem had gisteravond gelijk toen hij zei dat het inconsequent zijn van mensen die menen immer oprecht en boven anderen verheven te zijn misselijkmakend is. Ross doet dus ook gewoon mee aan dat opportunistische poppenkastspel.
Een reactie posten