HET LITERAIRE SNEUVELT BIJ TOMAS ROSS
De Spanningsblog meldde afgelopen weekeinde dat op de nieuwe thriller van Tomas Ross, 'Het meisje uit Buenos Aires', het stempel 'literaire thriller' staat. En dat terwijl de drievoudige winnaar van de Gouden Strop het een 'bespottelijke' term vindt. ,,Een commercieel, nietszeggend etiketje'', meldde de schrijver laatst in een internetdiscussie over de stand van zaken in het vaderlandse thrillergenre.
In een reactie meldde de schrijver dat hij de cover met 'literaire thriller' in de najaarsbrochure van uitgeverij Cargo nog niet had gezien. ,,Ik kom net terug van vakantie.''
Kennelijk heeft enig overleg tussen schrijver en uitgever deze week vruchten afgeworpen. Het adjectief 'literaire' komt te vervallen op de nieuwe thriller, meldde Ross vandaag. 'Het meisje uit Buenos Aires' wordt 23 september ten doop gehouden. Overigens werden Ross' eerdere boeken zoals 'De marionet', 'De tranen van Mata Hari', 'De hand van God' en 'Mathilde' (uit 2003) wel als literaire thriller gepresenteerd.
In zijn nieuwe thriller schrijft Ross (die op 16 september de pensioengerechtigde leeftijd bereikt) over de vuile oorlog in Argentinië en een jonge vrouw uit dat land (lees: Máxima) die in Nederland uitermate populair is geworden. Het verhaal: De dag nadat het Nederlandse voetbalelftal in 1978 de finale verloor, verdween Manuel Lugones spoorloos. Pas twintig jaar later komt zijn dochter Carmen erachter dat hij kort tevoren op de luchthaven een pakketje in de bagage van een Nederlandse voetballer had verstopt. Een pakketje dat bestemd was voor een vrouw in Nederland: Marijke Willems. Deze Marijke verdrinkt echter op de dag dat ze het pakketje ontvangt na een ongeluk met haar scooter. Carmen en Marijkes zoon Hugo gaan samen op onderzoek uit en stuiten op filmopnames waaruit blijkt waarom haar vader moest verdwijnen. Opnames die alles te maken hebben met een jonge Argentijnse die in korte tijd de harten van de Nederlanders heeft veroverd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten