01 december 2011

Oh boy (nieuws, 2011)

BLOEM IS GEEN PAUW

De nachtmerrie van iedere hoofdredacteur: publiek maken dat er een grote fout in jouw medium staat. Hoofdredacteur Jan Heemskerk van de Playboy verspreidde vandaag op grote schaal een persbericht - zelfs de redactie van De Spanningsblog ontving de mail - met als strekking dat een erotisch verhaal in zijn blad niet is geschreven door auteur Marion Bloem, zoals boven het verhaal staat, maar door thrillerschrijfster Marion Pauw.

,,Oorzaak van de verwarring is een grote fout van de redactie, die abusievelijk de naam van Marion Bloem in de kop bij het artikel zette in plaats van, zoals juist zou zijn geweest, Marion Pauw'', schrijft Heemskerk. Playboy betreurt de gang van zaken en heeft inmiddels verontschuldigingen aan beide schrijfsters aangeboden. Aan het ongelukkige voorval is niet eerder ruchtbaarheid gegeven, omdat in overleg werd besloten niet verder de aandacht te vestigen op de – voor alle betrokkenen – pijnlijke situatie. Dat het blad nu toch een persbericht rondstuurt heeft te maken met een column van Ronald Giphart in de Volkskrant over de - 'what's in a name?' - affaire.

Heemskerk: ,,Nu echter de kwestie onbedoeld toch in de publiciteit is gekomen, hecht de hoofdredactie van Playboy er aan, mede namens Marion Bloem en Marion Pauw aan, nogmaals duidelijk te verklaren dat niet Marion Bloem, maar Marion Pauw de auteur is van het gewraakte erotisch kort verhaal in Playboy 12, de editie die nu in de winkels ligt. We verzoeken redacties goede nota te nemen van deze vergissing.''

Marion Bloem schreef overigens vorige maand al op haar Facebookpagina: ,,Ik wil geliefd, gehaat, geroemd, geminacht, bewonderd, geprezen worden voor een eigen verhaal, niet voor dat van een ander. Als Playboy me goed zou betalen zou ik het niet erg vinden om een spannende tekst voor ze te schrijven, ik kan heel erotisch schrijven als het moet, als ik wil.''

,,Ik word vaker met Marion Pauw door de war gehaald door journalisten, ook al kon ze misschien mijn dochter zijn en ben ik zwart en is zij blond, maar dit is van een enorme slordigheid.''

Geen opmerkingen: