10 december 2010

Razend knap (nieuws, 2010)

THRILLERAUTEUR VERDEDIGT OPPERWIKILEAKER

De dagelijkse verwikkelingen rond WikiLeaks zijn natuurlijk al spannend genoeg, maar weinig mensen weten dat er ook een echte thrillerauteur zich met Julian Assange, de 39-jarige oprichter van de klokkenluiderssite, bezighoudt. Het is de 72-jarige Zweed Leif Silbersky, naast thrillerschrijver ook advocaat.

De in Stockholm woonachtige Silbersky stond Assange tot september van dit jaar bij in de zaak waarin de opperWikiLeaker wordt verdacht van een zedenmisdrijf waarbij twee Zweedse vrouwen betrokken zijn. Het is niet de eerste opzienbarende zaak die Silbersky op zich heeft genomen. Zo verdedigde hij Anders Eklund, die werd veroordeeld voor twee moorden, waaronder een op een tien jaar oud meisje. Ook verleende hij juridische bijstand aan Marie Fredriksson, zangeres van de groep Roxette. Zij klaagde een krant aan wegens smaad. Met zijn vriend Olov Svedelid schreef Silbersky ruim twintig misdaadromans.

De Nederlandse thrillerschrijver Tomas Ross smult van de dagelijkse WikiLeaks-onthullingen, zo liet hij eerder deze week in het actualiteitenprogramma Nieuwsuur weten. ,,Ik ruik macht. Je vingers jeuken om een boek te gaan schrijven waarin inlichtingendiensten en diplomaten als een bezetene jacht maken op een man als Assange. Het is een beetje als 'De dag van de Jakhals' (een thriller van Frederick Forsyth, red.). Wat ik zou gebruiken in een thriller zijn bepaalde zaken over de inval in Irak, Afghanistan. Deze operaties zijn besproken, daar bestaan natuurlijk documenten van.''

,,Toen ik hem voor het eerst zag, dacht ik in eerste instantie dat Assange een ontzettende charlatan was'', zegt Ross. ,,Hij doet het voor de game lijkt mij. Hoe hij aan zijn bronnen is gekomen weet ik niet, maar hij heeft het razend knap gedaan. De onthullingen worden niet ontkend, dus hij heeft fantastische bronnen.''

Geen opmerkingen: