14 januari 2010

Geen kunstje (nieuws, 2010)

DE MAN ALS UITDAGING

Thrillerschrijfster Loes den Hollander kan niet tegen nagelbijtend spannende verhalen. ,,Af en toe loop ik gewoon bij mijn eigen verhaal weg als het te spannend wordt'', zegt ze in een interview met het Helders Weekblad. ,,Dan moet ik het even laten voor wat het is om later er weer in op te gaan.''

Deze week kwam Den Hollanders zevende thriller 'Wisselgeld' binnen op de negende plaats van de Bestseller 60. Het verhaal gaat over het echtpaar Lenie en Michael, wiens huwelijk na de moord op hun dochter op scherp komt te staan. De thriller wordt verteld uit zowel het vrouwelijk als mannelijk perspectief. ,,Dat was de grootste uitdaging van dit verhaal, de man'', aldus de schrijfster. ,,Daarvoor heb ik veel moeten checken bij mannen, vooral om te kijken hoe ze op een situatie zouden reageren.''

'Wisselgeld' is de zevende thriller van parttime trouwambtenaar Den Hollander. Ook heeft ze twee verhalenbundels op haar naam staan. In oktober van dit jaar verschijnt haar tiende titel. ,,Mijn eerste roman'', aldus de inwoonster van Wieringerwaard. ,,Sommige auteurs doen iedere keer hetzelfde kunstje. Dat kan ik niet. Mijn boeken moeten geen kunstje worden. Ik moet iedere keer een uitdaging vinden in mijn verhaal, wil schrijven zoals ik zelf wil lezen.''

In radiocommercials wordt 'Wisselgeld' niet met name genoemd. Nee, 'de nieuwe Loes den Hollander ligt in de winkel'. ,,Ik heb nog aan mijn uitgever gevraagd of de titel niet genoemd moet worden. Maar de naamsbekendheid was volgens hem genoeg. Daar moet ik wel aan wennen. Mensen die mij tijdens het boodschappen doen aanspreken over mijn boek en je dus herkennen.''

(Bron: Helders Weekblad)

Geen opmerkingen: