'Je identiteit beschermen doe je niet voor niets'
Rubriek waarin thrillerauteurs zichzelf en hun nieuwste werk presenteren aan de hand van de vijf journalistieke W's: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Vandaag: Suzanne Vermeer, die inmiddels drie thrillers heeft geschreven: All-inclusive, De vlucht en Zomertijd. Met de twee laatste titels staat ze deze week in de Bestseller 60.
Suzanne Vermeer werd geboren in Nijmegen en verhuisde als kind naar Amsterdam. Zij studeerde Spaans aan de Universiteit van Amsterdam en trok vervolgens naar Barcelona, waar zij nu nog steeds woont en werkzaam is. Vermeer heeft voor verschillende vrouwenbladen in Nederland geschreven. Zij schrijft onder pseudoniem.
(Door Peter Kuijt)
- Wie denkt Suzanne Vermeer wel dat zij - in werkelijkheid - is?
Suzanne Vermeer: 'Na mijn studie in Spanje ben ik daar blijven wonen en heb ik van alles en nog wat gedaan. Ik heb onder andere als gids gewerkt en zo de toeristische branche wat beter leren kennen. Het mooie aan dat werk en aan werken in het buitenland, is dat je je veel meer bewust wordt van de verhalen die gebouwen, straten, steden en mensen te vertellen hebben. Verhalen die in werkelijkheid soms nog vreemder zijn dan je zelf zou kunnen bedenken. Zo kwam ik erop om een boek te schrijven, maar ik had nooit gedacht dat ik dat nu nog steeds zou kunnen blijven doen.'
'In 2005 had ik All-inclusive af en tot mijn grote genoegen was een uitgever geïnteresseerd. Vanwege de gevoelige informatie die erin verwerkt was, hebben mijn uitgever en ik besloten om het (in 2006) onder pseudoniem uit te geven en dat hebben we zo gelaten voor de andere boeken. Mijn tweede boek De vlucht kwam in 2007 uit deed het nog beter dan het eerste boek, hoewel deze nog steeds goed verkoopt. Afgelopen juni verscheen Zomertijd, het derde boek.'
'Inmiddels zijn er van al mijn boeken meer dan 140.000 exemplaren verkocht en ik moet nog steeds een beetje wennen aan het succes. En het is niet alsof ik nu achterover kan leunen. Ik ga er alleen maar harder door werken, al betekent dat je ook veel uren achter de computer moet doorbrengen met schrijven, schrappen en herschrijven. Maar voor de ideeën moet ik toch de straat op, onder de mensen zijn, de krant lezen en voor het bedenken van een plot helpt de rust die een wandeling langs het strand geeft.'
- Wat vindt u van de kritiek dat het schrijven onder pseudoniem uit 'veiligheidsoverwegingen' alleen maar bedoeld is om een hype(je) te creëren?
'Ik heb daar een dubbel gevoel over. Aan de ene kant kan ik me wel voorstellen dat men het in sommige gevallen meer als een marketingtruc ziet, maar ik geloof wel dat de meeste auteurs en uitgevers er wel degelijk goede redenen voor hebben. Je identiteit of die van anderen beschermen doe je niet voor niets. Ik kan niet voor elke auteur spreken, maar in mijn geval is dat de aanleiding geweest.'
- Waar zit volgens u het verschil tussen de 'literaire thriller', zoals op de cover van uw boeken staat, en de '(spannende) chicklit' zoals uw boeken ook wel eens door critici worden bestempeld?
'In mijn verhalen ligt het accent meer op de spannende plot, terwijl naar mijn idee in (spannende) chicklit meer de nadruk op het (liefdes)leven en de beleving van het vrouwelijke hoofdpersonage ligt. Ik kan me voorstellen dat men de innerlijke strijd van mijn hoofdpersonages een chicklit-kant vindt, maar het voegt altijd wel een persoonlijke en psychologische spanning toe aan het verhaal. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het mij niet zoveel uitmaakt hoe het door de critici genoemd wordt, want mijn lezers lijken het onderscheid ook niet te maken en dat hoeft ook niet.'
Wanneer heeft u voor het laatst uw 'zomertijd' doorgebracht in een kamp en droomt u er nog wel eens van?
'Dat is zo lang geleden dat ik er niet veel meer van weet en zeker niet meer over droom. Ik heb me voor Zomertijd wel even moeten verdiepen in wat er tegenwoordig mogelijk is. Er is meer materiële luxe gekomen, maar volgens mij is de speurtocht in de het donker altijd een vast onderdeel geweest en zal dat ook blijven. Ik kon die spanningskriebels van zo’n tocht nog wel een beetje terughalen.'
Waarom scoren vrouwelijke thrillerauteurs zo goed, denkt u? U verkocht bijvoorbeeld vorig jaar ruim veertigduizend exemplaren van uw debuut All-Inclusive.
'Thrillers worden de laatste jaren over het algemeen steeds meer gelezen. Het is een vorm van vermaak, waarbij je veilig kunt griezelen en achteraf blij kunt zijn dat je het jou niet overkomen is. Meer interesse voor het genre heeft ook meer vrouwelijke auteurs aangetrokken. Ik denk dat lezers die vroeger niet zo snel een spannend boek zouden pakken, de mix van psychologische spanning, herkenbare leefsituaties, gedachten, gevoelens en een vrouwelijke kijk op de wereld beter kunnen waarderen in de thrillers die nu door vrouwelijke auteurs worden geschreven. Hoewel de boeken soms ook keihard kunnen zijn zoals die van Kathy Reichs en Mo Hayder. Ook zijn er steeds meer vrouwen opgeleid in misdaadbestrijding en –onderzoek. Er kunnen dus ook meer vrouwen vanuit hun perspectief iets vertellen.'
Suzanne Vermeer - Zomertijd. Uitgeverij A.W. Bruna, 245 pag., 19,95 euro. ISBN9022994155
Foto auteur: Nadine van den Berg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten