We waarschuwen alvast: uitgeverij A.W. Bruna start komende maand een grote publiciteitscampagne die zal duren tot en met de feestdagen. En dat allemaal ter promotievan één boek, een thriller nog wel: Oktober van Søren Sveistrup.
In een aparte folder roeptoetert de uitgeverij al over 'de belangrijkste Scandinavische thriller sinds de Millennium-serie'. Het boek is al aan twintig landen verkocht. Uitgevers buitelden over elkaar heen om de rechten te bemachtigen, zegt de uitgever zelf.
Dit is onze belangrijkste acquisitie uit Scandinavië sinds Stieg Larsson,' liet redacteur Susan Sandérus eerder weten. 'De verwachtingen zijn overal zeer hoog gespannen.'
Wellicht klinkt de naam Søren Sveistrup bij deze en gene bekend in de oren. Sveistrup is namelijk de scriptschrijver van The Killing (Forbrydelsen), de moeder aller Scandi-series. A.W. Bruna is dolenthousiast over de aankoop: 'Alles wat The Killing zo goed maakte - de dwingende spanningsboog, de personages van vlees en bloed, het sfeervolle Kopenhagen en de politieke en sociale geëngageerdheid - zit in deze thriller.' Oktober is Sveistrups thrillerdebuut.
Op dezelfde dag dat Hartung in het parlement haar rentree maakt, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.
Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een poppetje aan dat gemaakt is van een kastanje. Het poppetje blijkt een sinister geheim bij zich te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…
Søren Sveistrup (1968) is niet alleen de bedenker van de meermalen bekroonde en aan ruim honderd landen verkochte The Killing, hij is ook verantwoordelijk voor de scripts van de films The Day Will Come en Jo Nesbø’s The Snowman.
Sveistrup behaalde zijn masters in Literatuur en in Geschiedenis aan de Universiteit van Kopenhagen en studeerde af aan de Deense Filmschool. Hij won talloze prijzen, waaronder een Robert Award voor The Day Will Come (2017), een Emmy Award voor Nikolaj and Julie (2003) en een BAFTA voor The Killing (2011).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten