08 mei 2017

Worstelen (nieuws, 2017)

Dennis Rijnvis houdt het bij één thriller


Journalist Dennis Rijnvis debuteerde vier jaar geleden bij uitgeverij Cargo met de thriller Savelsbos. Daarna begon hij aan zijn tweede, kreeg zelfs een voorschot van de uitgever, maar maakte die niet af. 'Het had vooral te maken met psychologie', schrijft Rijnvis op zijn blog.

'Een boek schrijven kan een lijdensweg zijn', schrijft Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. 'Begin 2014 werkte ik aan een thriller met als werktitel Eeuwig Leven. Het boek zou in de winkel komen te liggen, ik had namelijk al een contract bij uitgeverij Cargo.'

Maar het boek voltooien, vlotte maar niet. Rijnvis worstelde met het schrijfproces en de druk. 'Het verhaal kreeg maar langzaam vorm, de eenzame uren achter de computer maakten me ongelukkig en het voorschot zorgde ervoor dat het schrijven voelde als een verplichting.' Het jaar 2014 was bijna halverwege toen Rijnvis een rigoureuze beslissing nam. 'Ik stortte het geld terug en staakte mijn boekproject.'

Rijnvis, die voor zijn debuut nog werd genomineerd voor de Schaduwprijs, kreeg het maar niet voor elkaar zijn boek af te ronden. 'Het had vooral te maken met psychologie', aldus Rijnvis. 'Een boek schrijven is een kwestie van jezelf motiveren, deadlines stellen.' Pas toen hij eenmaal was begonnen aan het tweede boek ontdekte hij dat hij zichzelf niet echt als thrillerschrijver zag. 'Sterker nog: ik ontdekte dat het schrijven van korte artikelen en blogs beter bij me paste dan boeken schrijven.'

Op zijn blog neemt Rijnvis uitgebreid de tijd om in 23 stappen schrijvers in spe op weg te helpen met het verwezenlijken van hun droom. Hier alvast één advies: Vraag geen voorschot. Bij Rijnvis stortte de uitgever het ongevraagd op zijn bankrekening. 'Op zich een mooi gebaar, maar het gaf ook extra druk, en dat kun je niet gebruiken bij het schrijven.'

Bron: Schrijfvis

Geen opmerkingen: