15 oktober 2010

De Dickens van Detroit (nieuws, 2010)

ELMORE LEONARD GAAT ONVERDROTEN DOOR

Hij is al twee decennia voorbij de pensioengerechtigde leeftijd. Maar de Amerikaanse thrillerschrijver Elmore Leonard, die maandag 11 oktober 85 jaar werd, piekert er niet over te stoppen. Deze week kwam 'Djibouti', zijn 44ste boek, in de handel.

,,Er is geen reden om met 'retirement' te gaan'', zegt Leonard in een interview met Associated Press. ,,Dit is het leukste wat ik doe en ik doe het al bijna zestig jaar.'' Leonards oeuvre boezemt ontzag in. Naast 44 boeken schreef hij 32 westernnovelles en negen filmscenario's. Zeventien van zijn boeken kwamen terecht op de bestsellerlijst van de New York Times en zijn werk leidde tot 21 speelfilms, zeven tv-films en drie series.

In al die jaren is het schrijfproces van Leonard onveranderd gebleven. Om tien uur 's ochtends neemt hij plaats achter zijn bureau in zijn 'kantoor aan huis', steekt een sigaret op, neemt een haal en begint te schrijven - met de hand uiteraard - in een van de speciaal voor hem vervaardigde 63 gele pagina's tellende notitieblokken. Wanneer hij een pagina af heeft, typt hij het met een elektrische schrijfmachine over. Dagelijks probeert hij drie tot vijf pagina's te voltooien.

Leonard, die ook wel de 'Dickens van Detroit' wordt genoemd, schrijft een boek per jaar. In zijn laatste, 'Djibouti', reist een gelauwerde documentairemaker naar Afrika om daar de activiteiten van Somalische piraten te volgen. Het is zijn meest favoriete boek, zegt Leonard. ,,Maar dat zeg ik van alle boeken die ik net heb voltooid.''

De schrijver raakte geïnteresseerd in het onderwerp, nadat hij in de afgelopen jaren op nieuwsberichten over de hedendaagse piraten was gestuit. ,,Ik dacht: die lui moeten een hoop plezier hebben. Ze doen niemand pijn. Ze hebben automatische wapens en raketten tot hun beschikking, maar hebben tot dusver niemand echt verwond'', aldus Leonard. ,,Ze klimmen gewoon aan boord, nemen het schip over, varen er mee naar hun haven en wachten tot ze hun losgeld betaald krijgen.''

Ook dit boek voldoet aan Leonards criterium dat zijn thrillers niet langer mogen zijn dan 300 pagina's. 'Djibouti' eindigt na 279 pagina's. ,,De New York Times vroeg me eens een boek van Tom Clancy te recenseren. Ik vroeg hoeveel pagina's het telde. Iets meer dan 400 bladzijden, was het antwoord. Dan doe ik het niet, zei ik, want ik lees geen boeken die meer dan 300 pagina's tellen.''

(Bron: AP)

Geen opmerkingen: