'SNEL, PLAT EN GERICHT OP SEKS'
,,Jonge oppervlakkige vrouwelijke auteurs zoals Esther Verhoef, Saskia Noort en Simone van der Vlugt hebben de misdaadmarkt veroverd, wat op zich een fenomeen is; wat zij schrijven is allemaal herkenbaar, snel, plat en gericht op seks.''
Dat zegt schrijver Tomas Ross op de site nrcboeken.nl in een toelichting op het artikel over de Gouden Strop en het Nederlandse thrillergenre dat hij schreef voor Ezzulia.nl. Hij bepleit onder meer het afschaffen van de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. De bekroning zou volgens hem de 'onterechte' scheiding tussen literatuur en thrillers alleen maar benadrukken. Ook bekritiseert hij de samenstelling van de Stropjury's, die maar weinig 'zwaargewichten uit de literatuur' zouden bevatten.
In de jaren tachtig was er ineens een golf van misdaadauteurs die maatschappijkritisch waren. ,,Dat is de club waar ik uit kom'', stelt Ross. ,,Deze generatie schrijfsters haalt het niveau terug naar de jaren vijftig alleen dan met meer expliciete seks. Veel mensen willen dat. Lezers zijn ook veelal jonge vrouwen, maar dan moet je geen overkoepelende literaire thrillerprijs meer willen.''
Spannende literatuur zou gewoon mee moeten doen met de normale literaire prijzen, vindt Ross. (...) ,,Ieder goed boek is spannend, en ieder spannend boek is goed. 'De donkere kamer van Damokles' van W.F. Hermans is een geweldige thriller. Dat was de reactie van John Le Carré toen hij het las.''
Ross wijst erop dat Nederland met bijna 17 miljoen inwoners nog geen grootheid zoals Zweden (Mankell) of IJsland (Indridason) heeft voortgebracht. ‘Dat komt omdat in het buitenland misdaadauteurs niet zo nadrukkelijk worden gescheiden van andere literatuur. Mankell, is in Zweden gewoon een groot auteur en niet per se een misdaadauteur.''
(Bron: nrcboeken.nl)
3 opmerkingen:
Hoewel ZIJN boeken ook steeds weer een variatie zijn op hetzelfde thema, kan ik me wel vinden in zijn stelling. Of zou HIJ ook wel eens verslonden willen worden door duizenden huisvrouwen?
Op zowat alle punten die Ross aandraagt geef ik hem gelijk. Wim Sonneveld zou er nog aan toegevoegd hebben: 'het komt alleen een beetje rottig zijn strot uit.' Inderdaad, de VN Thrillergids wordt overwoekerd door een overdosis commerciële input. Inderdaad, de Gouden Strop en Power of Plots zijn een eigen leven gaan leiden waarbij de oorspronkelijke opzet is losgelaten. Inderdaad, alle uitgevers weten dat de Nederlandse lezer geen individueel ingestelde ontdekkingsreiziger is, maar een all-in-package toerist die voor gemak gaat en meehobbelt in de leeskudde. Eigenzinnige Ross ziet het en toetert het ook nog eens luid in het rond. Maar wie wil het horen en er inhoudelijk op ingaan? Niemand. Wij zijn nu eenmaal een volk van kruideniers.
Ik ben het ten dele eens met Tomas Ross. Hoewel, er zijn ook thrillers die zowel goed geschreven als ook maatschappijkritisch zijn, zoals bijvoorbeeld De Kindervriend dat over seksueel misbruik binnen de Kerk gaat. Alleen schrijft de auteur geen columns in een populair blad/ krant en is het geen sexy uitziende vrouw. Misschien dat de jury van de Gouden Strop eens wat verder zou moeten kijken dan haar neus lang is.
Een reactie posten