16 juni 2009

In het hoofd (nieuws, 2009)

JOURNALISTE KRUIPT IN HET HOOFD VAN VERKNIPTE BREDANAAR

,,Waarom iemand over de schreef gaat, dat interesseert me veel meer.'' Dat zegt Jessica Lutz, die recent haar debuutthriller 'Happy Hour' publiceerde, in een interview met BN/De Stem. De in Istanbul woonachtige journaliste kroop voor haar eersteling in het hoofd van een man uit Breda met een verknipte geest: hij kickt op seksuele escapades met minderjarige meisjes.

Lutz (Delft, 1962) werkte als correspondent voor de persdienst GPD en voor het NOS Journaal. Dat Breda de plaats van handeling is, is niet helemaal toevallig. Na Delft bracht Lutz haar jeugd door in Bergen op Zoom en vervolgens in het Belgische Meerle. Toen ze daar van de nonnenschool was afgetrapt, heeft ze haar middelbare school afgemaakt in Breda.

Lutz vertelt in BN/De Stem dat ze haar journalistieke werkzaamheden voor een deel opzij heeft geschoven om zich aan fictie te wijden. ,,Ik wilde al op mijn vijftiende verhalen schrijven, maar nu pas ben ik eraan toe." Het was haar man die, op de eerste dag van hun huwelijksreis, het zetje gaf. Hij stelde voor om meteen elk een kort verhaal te schrijven. ,,Waar het zijne is gebleven, weet ik eerlijk gezegd niet meer. Het mijne is uitgegroeid tot deze roman.''

Het gaat er hier en daar nogal expliciet aan toe in 'Happy Hour'. ,,Ik wilde het niet romantischer maken dan het is'', zegt Lutz. ,,Bovendien: mijn eerste versies waren nóg explicieter; ik heb al ingebonden.''

Lutz heeft de smaak van het schrijven te pakken. ,,De volgende roman zal ook een thriller worden. En dan zal ik weer in het hoofd van de dader kruipen in plaats van het slachtoffer.''

'Happy Hour' is verschenen bij uitgeverij Conserve.

(Bron: BN/De Stem)

Geen opmerkingen: