'VEEL ROUTINEWERK OP SHORTLIST'
Als het aan Parool-criticus Hans Knegtmans ligt, wint Marion Pauw vanavond de Gouden Strop met haar thriller 'Daglicht'. ,,Niet alles in dit knap gecomponeerde boek is in orde'', schrijft de recensent. ,,Het verhaal heeft een gekunstelde ontknoping en de dialogen klinken soms onnatuurlijk. Ondanks die schoonheidsfoutjes laat 'Daglicht' de concurrentie ver achter zich.''
De shortlist van de Gouden Strop vertoont vooral veel routinewerk, meent Knegtmans. 'Lust' van Luc Deflo is een thriller 'van dertien in een dozijn'. De eveneens Vlaamse Bavo Dhooge toont zich in 'Stiletto libretto' een volgeling van Carl Hiaasen. Maar: ,,Dhooges compositorische vondsten zijn merendeels behoorlijk flauw. Zoals de man die door een zeldzame ziekte letterlijk liters zweet verliest. (...) Volgens het juryrapport doet het boek niet onder voor The Sopranos. We moeten vrezen dat de jury dat meent.''
Gauke Andriesse wisselt in Stilzwijgen twee verhaallijnen af die niets met elkaar te maken hebben. ,,Door de vele bijvoeglijke bepalingen doet de toon van het boek denken aan het polygoonjournaal van de jaren vijftig. Alleen de grapjes van Philip Bloemendal ontbreken.''
Schrijfster Judith Visser maakt het de lezer niet gemakkelijk om met Elizabeth, hoofdpersoon van de thriller 'Stuk', mee te leven, oordeelt de recensent van Het Parool. ,,Niet alleen verkeert Elizabeth met bijna de hele wereld op voet van oorlog, ook werkt ze zelf mee aan haar impopulariteit door zich vol te vreten en zich opzettelijk lelijk te kleden. Wanneer ze definitief haar greep op de werkelijkheid verliest, komt dat als een opluchting: met een gevaarlijke gek hoef je geen medelijden te hebben.''
(Bron: Het Parool)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten