Als student antropologie woonde Jeroen Windmeijer (Delft, 1969) een half jaar lang in een klein dorpje aan de oevers van het Titicacameer in Bolivia. Daar kwam hij in aanraking met de natuurgodsdienst van de indianen. Zijn ervaringen komen terug in zijn nieuwe thriller De offers, die op 13 augustus bij HarperCollins Holland verschijnt.
In een gesloten gemeenschap in de buurt van het Titicacameer worden in korte tijd drie kinderen vermoord. Alles wijst erop dat ze op rituele wijze zijn omgebracht.
De Nederlandse student Luc en zijn vriendin Nayra raken bij de zaak betrokken. Is de uitgestorven gewaande traditie van het kinderoffer nieuw leven ingeblazen? Wat waart er rond in de buurt van de mistige toppen van de Andes?
In Latijns-Amerika is het christendom, dat de rooms-katholieke conquistadores met zich meebrachten, diep verweven met de oorspronkelijke natuurgodsdienst. De indianen zien Moeder Aarde als een zorgzame moeder, die de mens van alles in overvloed schenkt. Offers zijn nodig om het evenwicht in stand te houden. Maar soms is een wel heel groot offer nodig…
'Antropoloog Jeroen Windmeijer weet feit en fictie op onnavolgbare wijze met elkaar te verbinden', zegt zijn uitgever. 'Hij vindt witte vlekken in de Bijbelse en wereldgeschiedenis en kleurt deze op overtuigende wijze in.'
Eerder schreef Windmeijer, die tot 1 januari van dit jaar nog drie dagen per week voor de klas stond als leraar godsdienst, de thrillers De bekentenissen van Petrus, Het Pauluslabyrint en Het Pilgrim Fathers Complot, de zogeheten Leidse trilogie, die met behoorlijk wat enthousiasme werd ontvangen.
In 2001 promoveerde Windmeijer op een onderzoek naar de Otavalo-indianen, die je in die tijd ook in Nederland vaak op straat muziek zag maken. Zijn proefschrift is nog in een gepopulariseerde pocketeditie uitgekomen onder de titel Poncho’s, panfluiten en paardenstaarten.
'Het succes van De bekentenissen van Petrus heeft me compleet overvallen', schrijft de auteur op zijn website. 'Inmiddels zijn er circa 12.000 exemplaren van verkocht en in oktober 2018 kwam al de 8e druk uit. Trots ben ik op de recensie in de Vrij Nederland: 'Ambitieus debuut (…) een intelligent intrige (…) meer respect voor religie en subtieler dan De Da Vinci Code'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten