23 juni 2019

Stationair (nieuws, 2019)

Hartaanval treft Italiaanse schrijver Andrea Camilleri



De Italiaanse misdaadschrijver Andrea Camilleri verblijft in kritieke toestand in een ziekenhuis in Rome nadat hij maandag 17 juni werd getroffen door een hartaanval. De 93-jarige geestelijk vader van commissaris Montalbano wordt in een kunstmatige coma gehouden. Twee dagen geleden werd zijn toestand omschreven als 'stationair, maar kritiek'. De schrijver ligt op de reanimatieafdeling van het Santo Spirito della Capitale ziekenhuis. 

Een dag na zijn opname had de nieuwsbrief van de artsen enige hoop gegeven aan de vele fans van Andrea Camilleri. Van medewerkers van professor Roberto Ricci werd vernomen dat de toestand van Camilleri 'stationair' was geworden, mede dankzij het 'sterke gestel' van de patiënt.

Geboren in Porto Empedocle op het eiland Sicilië vergaarde wereldwijd roem met zijn serie van zo'n dertig whodunits met inspecteur Salvo Montalbano van het fictieve plaatsje Vigata in de hoofdrol. De boeken werden bewerkt tot een tv-serie die in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië werd uitgezonden. In Italië heeft Camilleri twintig miljoen boeken verkocht. Zijn boeken zijn in zo'n dertig talen vertaald.

Camilleri, die pas debuteerde toen hij 57 was, had toen al een lange carrière in het maken van films en radioprogramma's achter de  rug. In 2017 zei hij het volgende over zijn gezondheidstoestand: 'Ik ben blind maar het kwijtraken van mijn zicht heeft mijn andere zintuigen weer tot leven gewekt. Zij hebben mij gered. Mijn geheugen is verbeterd en ik herinner me meer dingen met grote helderheid dan voorheen. Bovendien schrijf ik nog steeds.'

Bronnen: The Local, Open.online, foto auteur: Marco Tambara

Geen opmerkingen: