25 maart 2018

Hoe alleen zijn we? (nieuws, 2018)

Elvin Post verlaat de grote stad



Fans van het werk van thrillerschrijver Elvin Post zijn er zo langzamerhand van doordrongen dat geduld een schone zaak is. Zij moeten jaren wachten op nieuw werk van de Rotterdamse auteur. Maar er staat weer een verse thriller van hem op stapel. In augustus ligt zijn zesde, Arizona Blues, in de winkel.

'Eindelijk een nieuwe thriller.' Als zelfs jouw eigen uitgeverij dat in een aanbiedingsfolder uitspreekt, dan betekent dat in ieder geval dat ook zij er reikhalzend naar uit heeft gekeken. Tussen de vierde thriller Roomservice en het daaropvolgende Dame Blanche zat een periode van drie jaar. Maar nu heeft de Post-fan maar liefst vijf jaar moeten wachten op de nieuwste aanwinst in zijn oeuvre. Post neemt de tijd, hij laat zich niet opjagen.

Waren zijn vorige boeken veelal gesitueerd in de grote stad (voornamelijk in New York, voor Vals beeld werd een uitstapje gemaakt naar Boston), ditmaal trekt de schrijver naar het platteland van Donald Trumps Verenigde Staten. New York Times-journalist Karen Hart moet vanwege autopech noodgedwongen enkele dagen doorbrengen in Snowflake een nog geen zesduizend zielen tellend stadje in de staat Arizona. Ze probeert het beste van de situatie te maken.

Al snel richt ze haar aandacht op Snowflakes plaatselijke miljonair: Gerald Treadway, een man die zijn fortuin verdiende met een roman en een Hollywoodfilm over de dag waarop hij naar eigen zeggen werd meegenomen door een ufo. Wat Karen niet weet is dat er meer mensen zijn die interesse hebben in Gerald Treadway, mensen met heel wat minder nobele intenties dan zijzelf.

Volgens zijn uitgeverij Ambo|Anthos levert Elvin Post met Arizona Blues niet alleen een thriller af, maar werpt hij ook de vraag op hoe alleen wij eigenlijk zijn. Zijn wij de enigen zijn in het universum? En is het werkelijk zo vreemd te geloven dat dit niet zo is?

Elvin Post (Rotterdam, 1973) won in 2004, als jongste winnaar tot dan toe, de Gouden Strop voor zijn debuutthriller Groene vrijdag. Post begon zijn carrière na zijn stage bij het literaire agentschap Ralph Vicinanza in Manhattan. Daar schreef hij ook recensies voor het AD van buitenlandse thrillers. In 2006 verscheen Vals beeld, dat ook een nominatie kreeg voor de Gouden Strop. Vals beeld is gebaseerd op een kunstroof in 1990 waarbij verschillende topkunstwerken ontvreemd werden uit een museum in Boston. Vervolgens schreef Post de thrillers Geboren verliezers, Roomservice en Dame Blanche.

Andere nieuwe titels:

Mads Peder Nordbo - Meisje zonder huid (september 2018). Bestempeld als 'arctic noir'. Na het verongelukken van zijn vriendin verliest het leven alle glans voor de Deense journalist Matthew Cave. Hij besluit te verkassen naar Groenland in de hoop daar meer te weten te komen over zijn Amerikaanse vader die er een tijdlang gestationeerd was. Matthew krijgt een baan bij een lokale krant en wordt naar de rand van de ijskap gestuurd om verslag te doen van de ontdekking van een mummie. Maar chaos breekt uit als de mummie verdwijnt en een politieman vlak bij de vindplaats dood wordt aangetroffen. Schrijver Mads Peder Nordbo woont ook op Groenland en werkt bij de afdeling Communicatie van het stadhuis in de hoofdstad Nuuk.

Willem Asman - Exit (juni 2018). Laatste deel van Rebound-trilogie. Eerder verschenen de delen Enter en Error.

B.A. Paris - Breng me terug (juli 2018). Verhaallijn doet ons sterk denken aan het later verfilmde Het gouden ei van Tim Krabbé uit 1988. Een jong stel rijdt door Frankrijk en stopt onderweg bij een benzinestation. Finn stapt uit om te tanken en te betalen, maar wanneer hij terugkomt bij de auto is Layla verdwenen. Haar lichaam wordt nooit teruggevonden.

Geen opmerkingen: