19 september 2013

Te hoge verwachtingen (nieuws, 2013)

STEPHEN KING NERVEUS OVER REACTIES OP 'DR. SLEEP'


De Amerikaanse bestsellerauteur Stephen King is nerveus over de ontvangst van 'Dr. Sleep', het vervolg op de klassieker 'The Shining' uit 1977. Tegenover de BBC verklaarde King dat hij verwacht dat in 95 procent van de recensies er een vergelijking zal worden getrokken tussen de twee boeken. ,,Die vergelijking maakt me zenuwachtig. 'The Shining' is iets uit het verleden. Ik ben een andere schrijver nu.''

De 65-jarige auteur zei dat hij het ambacht nu beter beheerst dan toen hij op 28-jarige leeftijd 'The Shining' schreef. Hij gaf toe dat hij websites had bezocht om te lezen wat fans voorafgaand aan de publicatie op 24 september over 'Dr. Sleep' te melden hadden. De teneur was dat velen het nieuwe boek zullen gaan lezen, maar ze zijn er al van overtuigd dat 'Dr. Sleep' niet kan tippen aan 'The Shining'. King: ,,Wat ik het liefst zou horen, is dat zij het nieuwe boek beter vinden.''

Hij vertelde BBC-kunstredacteur Will Gompertz dat hij zich zorgen maakt dat mensen die 'The Shining' hebben gelezen, het verhaal over de horrorachtige ervaringen van het gezin Torrance in het Overlook Hotel, dezelfde verwachtingen koesteren ten opzichte van 'Dr. Sleep'. ,,Mijn angst is lezers ervan uitgaan dat ze nu ze ouder zijn geworden op dezelfde manier van het nieuwe boek zullen huiveren als destijds. Maar dat zal nooit gebeuren. Ik wilde een meer volwassen boek schrijven.'' King voegde eraan toe dat het tegenwoordig moeilijker is om mensen angst aan te jagen. ,,Ze snappen nu eerder welke trucs schrijvers en filmmakers toepassen om hen te laten griezelen.'' 

King hoopt dat lezers gaandeweg om de personages gaan geven, van hen gaan houden. ,,Dat is een van de voorwaarden om de suspense goed tot zijn recht te laten komen. Liefde leidt tot horror.'' De auteur van meer dan vijftig boeken erkende dat critici hem nu milder behandelen dan toen hij aan het begin van zijn carrière stond. ,,De wind waait nu meer uit een andere hoek. De recensenten van weleer, die mijn werk met afkeer begroetten, zijn er niet meer. De critici van nu zijn de lezers die vroeger de bibbers kregen van mijn verhalen. En die respecteren mij nu.''

(Bron: BBC)

1 opmerking:

hanco naninck zei

Stephen King is mijn grote voorbeeld. Mijn vierde horrorroman 'Dr. Pain' lijkt in vele opzichten op 'The Shining' zonder me et de maestro te willen meten.