29 september 2013

Leermomenten (column, 2013)

UITGEVER WORDEN (15)

(Door Peter de Zwaan)

Het wordt tijd om de serie ‘Uitgever worden’ af te ronden. Niet omdat ik door alle onderwerpen heen ben, maar omdat straks ‘De Loverman’ in de winkels ligt. Dan begint een nieuw boek en een nieuw uitgeversleven, waar ik niet in mijn eentje verantwoordelijk voor ben omdat ‘De Loverman’ wordt uitgegeven door Zwarte Zwaan in samenwerking met Ellessy.

In dit stukje kijk ik terug op vier maanden uitgeverij en op de verkoop van de twee Bob Evers-boeken ‘Clandestiene streken op een cruiseschip’ en ‘Prijsschieten op een premiejager’.

Wat heb ik in die tijd geleerd:

- dat de kostprijs van boeken laag is. Ik heb dat in een van de eerste stukjes aangetoond. Een uitgever die het tegendeel beweert, heeft gewoon te veel overhead en moet zelf maar eens aan de slag gaan.

- dat ik nog steeds te ongeduldig ben. Grote bedrijven als Bol.com en Centraal Boekhuis hebben de zaken geautomatiseerd. Fouten komen nooit door een mens, maar altijd door de computer; dat houden ze stug en strak vol. Praat maar eens met een computer. Als je volhoudt, vind je wel iemand die bereid is de confrontatie met het computersysteem aan te gaan en op termijn komt het altijd allemaal goed, maar voor het zover is, is onder mijn nagels geen druppel bloed meer te vinden.

- dat inkopers wel erg vaak geen idee hebben wat de mensen voor wie ze behoren in te kopen willen. Ik heb kleurrijke scheldpartijen aangehoord van boekhandelaren die uitlegden hoe ze over inkopers dachten. Elke keer was mijn suggestie: ‘Vertel het ze zelf, misschien wordt het beter.’ Allemaal antwoordden ze: ‘Ik heb het verteld en het kan ze geen bliksem schelen.’

- dat er wanbetalers zijn. Iedereen wist het. Ik wist het. Maar nu heb ik het ervaren en dan is het anders. Het gaat over het algemeen om kleine bedragen en blijkbaar zijn er boekverkopers die denken: dat bedrag kan Zwarte Zwaan wel missen. Dat is ook zo, maar ik word er wel ongelooflijk pissig van. 

- dat de prijs van een boek bepaald wordt door het opsteken van een natte vinger. Ik vroeg Larry Iburg van Ellessy wat 'De Loverman' moest gaan kosten. Hij zei: ‘Het boek is toch rond 260 pagina’s? Nou, dan hou ik € 17,95 aan.’ Als er één bedrag in mijn ogen lullig is dan is het € 17,95. Een prijs van € 18,90 klinkt prima, net als € 19,80, maar € 17,95 is gewoon niks. Omdat Ellessy de verkoop doet kreeg Larry zijn zin: € 17,95. Een koopje, verdomme.

- dat uitgeven pas lastig wordt als de grote vraag komt: herdrukken of niet. De oplage is nattevingerwerk. Reclame loopt via Facebook, LinkedIn en Twitter. Als je het handig aanpakt, zijn 1200 van de 1600 boeken weg voor je het weet. Maar dan. Moet je herdrukken als je er nog 100 hebt, of eerder? En hoeveel moet je dan herdrukken? Over die vragen ga ik me in de komende weken buigen, want het gaat hard met Bob Evers.

Zei ik dat dit het laatste deel is van de serie ‘Uitgever worden’? De twijfel slaat nu al toe. Ik ben uitgever, maar ik ben gelukkig méér schrijver en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: schrijvers leven van de leugen. Reken maar op nieuwe afleveringen.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Zijn nieuwe thriller 'De Loverman' verschijnt bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan en is vanaf 8 oktober verkrijgbaar. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Geen opmerkingen: