03 april 2018

Emily Koch - Als ik doodga voor ik opsta (2018)

Gevangen in je eigen lijf


(Door Peter Kuijt)

Met je baan stoppen om te gaan schrijven, je moet het maar durven. Bij de Britse Emily Koch heeft dat goed uitgepakt. Het debuut van de voormalige journaliste uit Bristol, Als ik doodga voor ik opsta, bevat alle elementen die een uitstekende thriller hoort te hebben.

Hoofdpersoon is Alex Jackson. Hij was, evenals Koch, werkzaam als journalist. Primeurs scoren lukt niet meer, want Alex ligt al anderhalf jaar in vegetatieve toestand in een ziekenhuisbed na een ongeluk bij het bergbeklimmen. Iedereen denkt dat hij in coma ligt, maar Jackson hoort alles wat er om hem heen wordt gezegd. Hij zit gevangen in zijn eigen lijf.

Hij hoort zijn familie praten over stopzetten van de behandeling. Maar hij hoort ook dat er bij zijn val wellicht sprake is geweest van opzet. Alex pijnigt zijn hersens om te ontdekken wie het op hem voorzien heeft en gaat tot het uiterste om dat kenbaar te maken.

Het is niet voor het eerst dat deze verhaallijn in een thriller wordt gevolgd. Joy Fielding deed het al een jaar of tien geleden in Roerloos.

Hoe dan ook, beklemmend is het juiste woord voor deze thriller van Koch. Zij heeft in de eerste persoon de belevenissen van Alex zo goed beschreven, dat je er bijkans claustrofobisch van zou worden. Dialogen, plot en spanningsopbouw zijn dik in orde. Dit is zonder twijfel een knap debuut!

Emily Koch - Als ik doodga voor ik opsta, uitgeverij Prometheus, 320 pag.

Deze recensie is eerder verschenen in het AD

Geen opmerkingen: