23 april 2018

Ander soort plot (nieuws, 2018)

Saskia Noort is etiket thrillerschrijver beu



Thrillerauteur Saskia Noort wil niet meer als zodanig geafficheerd worden. Dat zegt ze in een interview met Het Parool ter gelegenheid van de verschijning van haar boek Stromboli, door haar uitgeverij 'roman' genoemd.



In Stromboli vertelt Saskia Noort het verhaal van Sara. Ogenschijnlijk is zij gezegend met een droomleven: twee kinderen, een mooi huis en een rijk sociaal leven. Maar ze heeft een echtgenoot die de drank niet kan laten staan en nog steeds is er die herinnering aan een verschrikkelijke gebeurtenis in haar jeugd. Ze besluit haar man te verlaten. Maar dan keren vrienden en buurtgenoten haar de rug toe. Om op adem te komen gaat Sara in retraite aan de voet van de Italiaanse vulkaan Stromboli. Daar komt ze terecht in een groep met sektarische trekjes, geleid door een honderd procent foute goeroe. Het lijken elementen die in een 'doorsnee Noort' ook voorkomen.

Uitgeverij Lebowski noemt Stromboli echter de eerste roman van Saskia Noort en met volledige instemming van de schrijfster. 'Ik wil af van het label thrillerschrijver', zegt ze in Het Parool. 'Niet omdat ik daardoor salonfähig word voor een ander publiek of een nieuwe doelgroep, of omdat ik bevestiging zoek. Ik heb me de afgelopen vijftien jaar afdoende bewezen. Maar zonder dat label voel ik als schrijver meer vrijheid. Ik kan kiezen voor een ander soort plot, hoef niet om de drie hoofdstukken met een cliffhanger te komen die met een dader of lijk te maken heeft.'

Overigens heeft Noort niet finaal gebroken met het thrillergenre. Eerder werd al bekend dat ze voor The House of Books een thriller gaat schrijven. In Het Parool zegt ze: 'Ik heb geen idee wat mijn volgende boek wordt. Het kan weer een roman zijn, of toch een thriller, een Netflixserie schrijven lijkt me ook leuk. Ik zie straks wel.'

Bron: Het Parool

Geen opmerkingen: