18 april 2018

Duiventil (nieuws, 2018)

Uitgever verlangde van Michael Berg 'geslachtsverandering' 


Uitgeverij The House of Books had graag gezien dat schrijver Michael Berg nog voor het verschijnen van zijn debuut Twee zomers als schrijversnaam Michaela Berg had gekozen. Immers, zo was de redenering, vrouwelijke thrillerfans lezen graag boeken geschreven door vrouwen. Dat schrijft de Gouden Strop-winnaar van 2013 op Facebook ter gelegenheid van zijn tienjarig schrijverschap.

Michael Berg wees het voorstel van de hand. 'Als ik een vrouw zou zijn kwam er geen foto op de achterflap, in ieder geval geen foto van mij, en zou ik ook nooit met de pers mogen praten', aldus de schrijver.

Voordat zijn debuut Twee zomers in 20008 verscheen, had Berg al een manuscript voltooid van een tweede thriller, dat als werktitel Vijftig had meegekregen. 'Ik vond het stukken beter dan Twee zomers.' Toen Berg vertelde waar het boek over ging, wilde de uitgever het niet eens lezen. 'Een man die vijftig wordt, klonk niet echt aantrekkelijk.'  Het boek Vijftig zou vier jaar later toch uitkomen, maar dan onder de titel Hôtel du Lac.

Van de medewerkers die betrokken waren bij de publicatie van Twee zomers, werkt er nog maar eentje bij de uitgeverij. 'Het boekenvak is een duiventil', schrijft Berg. 'Tien jaar na mijn debuut en acht boeken later zit ik, trouw als ik ben, nog steeds bij dezelfde uitgever.'

Geen opmerkingen: