21 februari 2014

Reddingsactie (nieuws, 2014)

JAMES PATTERSON DOET GOED

De Amerikaanse bestsellerauteur James Patterson is zijn belofte nagekomen om de onafhankelijke boekwinkels in zijn land financieel te steunen. Van de toegezegde 1 miljoen dollar is inmiddels 267.000 dollar uitgekeerd aan in totaal 55 ontvangers. De donaties varieerden van twee- tot vijftienduizend dollar.

In de meeste gevallen kregen de winkels wat zij hadden gevraagd. Enkele boekhandels ontvingen zelfs wat meer geld. De meer dan bemiddelde thrillerauteur had winkels uitgekozen die veel moeite steken in het bevorderen van de geletterdheid in de gemeenschap. Patterson ging daarbij af op eigen onderzoek en aanbevelingen van collega-auteurs.

,,Elke dag zijn de boekverkopers bezig met het redden van onze literatuur'', zei Patterson in Publishers Weekly. ,,Het werk dat zij verzetten zorgt ervoor dat kinderen en volwassenen van lezen gaan houden. Ik geloof dat hun inzet vitaal is voor de toekomst van ons land. Want wat zijn we als wij geen eigen literatuur hebben? Hoe bescheiden mijn bijdrage ook is, ik prijs me gelukkig dat ik de boekverkopers kan steunen.''


Geen opmerkingen: