24 mei 2022

Papierversnipperaar (nieuws, 2022)

De plaag voorbij



Wie uitkijkt naar het nieuwe boek van Isa Maron, een thriller over een wereldbedreigende pandemie, kan lang wachten. Het boek komt niet. Uitgever en schrijfster konden het niet eens worden over de inhoud. Contracten zijn verscheurd.

Deze maand zou bij uitgeverij The House of Books De plaag verschijnen, na het succesvolle vierluik De Noordzeemoorden, het nieuwe boek van Isa Maron. Volgens de flaptekst is De plaag 'een bloedstollend verhaal' over de uitbraak van een nieuwe ziekte, die niet alleen zeer besmettelijk is maar ook nog eens erg dodelijk blijkt. Terwijl de buurlanden de grens met Nederland hermetisch sluiten en de rest van de wereld de situatie met argusogen bekijkt, worstelen de inwoners van het land met de nieuwe werkelijkheid. Een werkelijkheid die mensen dwingt om een veilig onderkomen te zoeken als blijkt dat de ziekte een nog nooit eerder geziene uitwerking heeft op sommige mensen die besmet worden.

Maar de liefhebber van Isa Marons boeken zal het zonder De plaag moeten doen. 'Het is niet gelukt om met Tomás (Kruijer, uitgever, red.) overeenstemming te vinden over het boek', zegt de schrijfster, die zich de afgelopen jaren actief in het coronadebat mengde. 'De mix spannende fantasy/horror/actie was misschien toch een stap te ver voor hen. Ik moest er zoveel aan veranderen dat het niet meer als mijn boek voelde. De contracten zijn door de papierversnipperaar en ik ben nu uitgeverloos. We zijn in goed overleg uit elkaar gegaan.'

Volgens de schrijfster breekt er nu een periode van bezinning aan. 'Wat wil ik met het schrijven? Ik treed na zeven jaar af als bestuurslid sectie misdaad Auteursbond en treed volgens plan (ik gaf aan het 2 jaar te willen doen) af als voorzitter van de Stichting Gouden Strop. Dus nu ben ik helemaal 'boekloos'. Heel gek.' Maron blijft wel lid van het collectief Moordwijven. 'Ik heb meer ideeën dan ik tijd heb om te schrijven. Nu alleen nog zorgen dat die verhalen een weg vinden naar de lezer.'

Geen opmerkingen: