22 mei 2022

Naar Kijkduin (nieuws, 2022)

Tomas Ross: 'Mijn laatste boek? Dat zal postuum verschijnen'




Zijn jongste boek De man zonder gezicht is recent uitgekomen, maar Tomas Ross typt al weer aan zijn achtenzeventigste. En hij is nog lang niet van plan te stoppen.

Tomas Ross (foto: Iona Hogendoorn)
'Ik ga door tot ik er bij neerval', zegt Tomas Ross, staand op een ladder voor een immense boekenkast waar zijn oeuvre staat uitgestald. 'Dat betekent dat mijn laatste boek wel postuum zal verschijnen.'

De schrijver ontving in zijn huis in Den Haag een cameraploeg van het programma Brommer op zee. Ross houdt vast aan een streng ochtendritueel. Hij staat op wanneer het licht wordt, in de zomer is dat een uur of vier, half vijf, laat de hond uit en fietst - bij mooi weer - een kilometer of tien naar Kijkduin. 'Als je dan terugkomt rond zes uur, half zeven is het nog heerlijk rustig. Geen telefoon. Dan kun je nog rustig werken.'

Ross' vrouw heeft het zwaar te verduren. 'Hij gaat 's avonds vroeg naar bed en als ik 's morgens opsta, is het hele huis al weer berookt. Zij is zijn 'proeflezer'. Hij leest passages uit zijn nieuwe boek voor en zij geeft aan waar het verhaal niet loopt of dingen niet kloppen. Thrillers zijn niet haar ding. 'Ik hou niet van het genre. Voor mij hoeft het niet zo spannend te zijn.'




Bekijk hier de reportage; 


Geen opmerkingen: