08 oktober 2021

Voors en tegens #4, #5 en #6 (nieuws, 2021)


'Het is weer mooi verdeeld in de wereld'




De Stichting Gouden Strop heeft recent besloten geen Vlaamse uitgevers met hun auteurs meer toe te laten in de verkiezing van het beste spannende boek. Een Vlaamse schrijver die onderdak heeft gevonden bij een Nederlandse uitgever, mag nog wél meedoen. De organisatie hoopt hiermee meer bekendheid, aandacht én hogere verkoopcijfers voor de winnaar van de Gouden Strop te genereren. In deze serie doen thrillerauteurs hun zegje over dit besluit. Daarnaast geven ze antwoord op de vraag wat er in hun ogen moet veranderen om de Nederlandstalige thriller de aandacht te laten krijgen die hij verdient. Vandaag de schrijvers Corine Hartman, Peter de Zwaan en René Appel.

Corine Hartman:
'De argumenten van de organisatie leken me erg helder en steekhoudend, op feiten gebaseerd, dus ik begrijp het besluit en voel geen aandrang tot protest.'

'Bovendien hebben de Belgen hun Hercule Poirotprijs, toch? Is het niet zo dat daar ook geen Nederlandse auteurs aan mee mogen doen?'

'I rest my case…'

Nauwelijks invloed
Peter de Zwaan
: 'Er was een tijd dat je wel ongeveer wist wanneer een Vlaamse schrijver de Strop zou krijgen. In de tijd van Bob Mendes was het twee keer Nederland, één keer Vlaanderen. Later kwamen de Vlamingen er niet meer aan te pas. Ik denk niet dat ze er wakker van hebben gelegen: Strop of nominatie hadden nauwelijks invloed op de verkoop.'

'Dat gold ook voor de Diamanten Kogel, de Belgische prijs waar wij uit Nederland aan mee mochten doen. Ik ben twee keer genomineerd en als daardoor meer dan 26 boeken richting Belgie zijn gegaan is het veel.'

'De Belgen hebben Poirot (als die prijs nog bestaat), wij hebben de Strop: het is weer mooi verdeeld in de wereld.'

Eén manier
'Wat er moet gebeuren om Nederlandstalige thrillers aandacht te laten krijgen? Er is maar één manier: zorg dat geen enkel buitenlands misdaadboek ons land bereikt.'

Goed en pragmatisch
René Appel
: 'Of het besluit 'wijs' is, zou ik niet direct zeggen, maar gegeven de omstandigheden - financiering van de acties naar aanleiding van de Gouden Strop - lijk het me een goed en pragmatisch besluit.'

'Wat er moet gebeuren om de Nederlandstalige thriller de aandacht te laten krijgen die hij verdient? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. In de Nederlandse media is er nooit veel aandacht geweest voor wat in het algemeen commerciële fictie heet. In contrast daarmee is er wel veel aandacht voor 'commerciële' films en tv-series. Buig dat maar eens om!'

Corine Hartman (1964) won twee keer een Hebban Award voor beste Nederlandstalige thriller.  Ze werd ook twee keer genomineerd voor de Gouden Strop. Dit jaar is Hartman voor de derde keer in de race voor De Gouden Vleermuis.  

Peter de Zwaan (1944) schreef tegen de dertig thrillers en enkele tientallen kinder- en jeugdboeken (waaronder de Bob Evers-serie). In 2000 won hij de Gouden Strop voor de thriller Het alibibureau. 

René Appel (1945) heeft zo'n dertig misdaadromans op zijn naam staan en twee jeugdromans. Voor de thrillers De derde persoon (1991) en Zinloos geweld (2001) werd hij bekroond met de Gouden Strop. In september kreeg hij voor zijn oeuvre de Meesterprijs van de sectie Misdaadauteurs van de Auteursbond. In 2015 kreeg hij de oeuvreprijs De Gouden Vleermuis op het Nederlands Thrillerfestival.  


Heeft de Stichting Gouden Strop een goed besluit genomen? (Tussenstand)

Ja: 5

Nee: 1

Geen mening: 0

Lees ook de reactie van Loes den HollanderJacob Vis en Jeroen Windmeijer.

Geen opmerkingen: