DE VERDACHTE PABLO P.
Twee historische thrillers belooft uitgeverij Karakter deze zomer. De eerste is 'De schilder van de schaduw' van de Spaanse De Gaudí-sleutel-auteur Esteban Martin (verschijning juni 2009), de tweede is 'Martelaar', het in september 2009 verschijnende debuut van de Brit Rory Clements.
'De schilder van de schaduw' balanceert op de rand van de negentiende en de twintigste eeuw. In Barcelona is de jonge, talentvolle Pablo Ruiz Picasso op zoek naar nieuwe artistieke uitdrukkingsvormen. Zijn missie is een moderne manier van schilderen te creëren, die alle oude, bekende stijlen teniet zal doen. Maar behalve deze obsessie voor de kunst bezit hij helemaal niets. De enige plek waar hij - gratis - onderdak vindt is in een bordeel.
Maar als één voor één de prostituees van dit bordeel aan de Calle Aviñón worden vermoord en de vrouwen met verminkte gezichten in de stad worden teruggevonden lijkt alles erop te wijzen dat Picasso de dader is van deze gruwelijke misdaden. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is een stel schetsen waaraan hij als een bezetene werkt, waarop hij naakte vrouwen afbeeldt. Sommigen hebben verminkte gezichten.
Schrijver en uitgever Esteban Martin mixt fantasie en historische gebeurtenissen en personen in De schilder en de schaduw. Zo laat hij 'Jack the Ripper', de beruchte Engelse seriemoordenaar, opnieuw toeslaan, maar dan in de smerige steegjes van Barcelona.
Ook besteedt Martin aandacht aan Picasso's schilderij 'Les Demoisselles d'Avignon', dat door kunsthistorici beschouwd wordtd als het begint van de twintigste-eeuwse modernistische schilderkunst. Het doek toont vijf prostituees die de kijker aanstaren en van wie er twee grotesk uitziende maskers lijken te dragen. Het is een van de eerste kubistische werken van Picasso, die het echter zijn leven lang 'Le bordel' zou noemen.
Esteban Martin schreef eerder, samen met Andreu Carranza, de historische thriller 'De Gaudí-sleutel'. Het boek, waarvan de rechten in twintig landen werden verkocht, werd een internationale bestseller.
INGEKERFDE SYMBOLEN
'Martelaar' van Rory Clements speelt zich af in het jaar 1587, drie jaar na de moord op Willem van Oranje in Delft. In een illegale drukkerij in Londen wordt het lichaam van Lady Arabella, een nicht van koningin Elisabeth, gevonden: lelijk verminkt en toegetakeld met ingekerfde symbolen.
De gruwelijke vondst brengt een omvangrijk Jezuïtisch complot aan het licht: de katholieke koning Filips II van Spanje laat priesters Engeland binnensmokkelen om de protestantse heerschappij van koningin Elisabeht een gevoelige slag toe te brengen. en in hun obsessieve verlangen de ketterij uit te banne, zijn die geestelijken meer dan bereid martelaar voor de Goede Zaak te worden. Aan één man de taak dergelijke terroristische zelfmoordmissies te onderdrukken: John Shakespeare, inspecteur van de Geheime Dienst.
Op de hielen gezeten en tegengewerkt door zijn rivaal Topcliffe, de officiële martelmeester van de koningin, baant Shakespeare zich een weg door een onderwereld van spionnen, magiërs, hoeren en toneelspelers, onder wie zijn jongere broer, de onbekende schrijver Will. Wat is de reden van Topcliffes schaamteloze tegenwerking? en wat is de relatie tussen de gevaarlijke, voortvluchtige priester en de prinsenmoordenaar Balthasar Gerards.
Rory Clements werkte als journalist bij Today, Daily Mail en Evening Standard. Momenteel werkt hij in zijn woonplaats Norfolk aan het tweede boek over inspecteur John Shakespeare.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten