ALLEMAAL EEN BOEK MEE OP VAKANTIE
Zeven op de tien Nederlanders nemen een boek mee op vakantie. Kijk naar de verkooplijsten en je ziet dat misdaad, beroemdheden en psychologie het beste scoren. Met de campagne 'Zomerlezen' probeert de boekenbranche de verkoop een extra impuls te geven. Bekende sportjournalisten zijn de kopstukken van de promotieactie.
Het leesgedrag van de Nederlander is de laatste jaren ingrijpend veranderd. In 1975 las de doorsnee landgenoot nog zes uur per week in kranten, boeken en tijdschriften, in 2005 was dat gedaald tot minder dan vier uur per week, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemiddelde Nederlander ging meer tijd besteden aan tv-kijken en internetten.
Zo zat de doorsnee landgenoot in 2005 thuis meer dan vijftien uur voor het beeldscherm van zijn computer of zijn tv. Het gevolg is dat bibliotheken het aantal uitgeleende boeken tussen 2000 en 2005 met vijftien procent zagen dalen. Ook verdwenen er veel boekwinkels.
In 2000 waren er nog bijna 1400 boekwinkels, vorig jaar meer dan 300 minder. Opmerkelijk is dat de boekwinkels de afgelopen twee jaar wél hun omzet zagen stijgen. Er worden steeds meer boeken via internet besteld, maar de boekwinkels nog altijd goed voor meer dan de helft van de boekenverkoop.
De branche wil de stijgende lijn graag vasthouden. Daarom gaf de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) een draai aan een succesvolle Amerikaanse campagne waarbij bekende Amerikanen het lezen bevorderden. In ons land waren acteur Jeroen Krabbé, Europees commissaris Neelie Kroes en musicalster Simone Kleinsma de afgelopen jaren al de gezichten van een actie te wijzen op de lol van lezen.
Dit jaar zijn Barbara Barend, Mart Smeets en Humberto Tan de gezichten van de campagne, die komende week van start gaat met grote affiches op NS-stations en bij bushaltes. Ze staan op de posters met een boek in hun handen. ,,We doen het juist in deze tijd van het jaar omdat het publiek nu de rust en de tijd heeft voor een boek'', zegt Peter Rosendaal van de stichting CPNB. Dat is gekozen voor sportgezichten van de tv lag voor de hand, aldus Rosendaal. ,,Nu het grote publiek met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen uren voor de buis zit, is het aardig om de presentatoren te laten wijzen op een aardig tegenwicht. Door ze af te beelden met een boek laten ze zien dat er méér is dan alleen sport op tv.''
Het is niet verwonderlijk dat in deze tijd van het jaar juist het spannende genre populair is in de boekwinkels, meent Rosendaal. ,,In de vakantie heeft de lezer de tijd en de behoefte om weg te dromen bij dit soort verhalen. Het aardige is dat dit genre de lezer vaak meeneemt naar een totaal andere wereld. En dat is precies wat veel mensen van een vakantie verwachten.''
(Bron: Noordhollands Dagblad, Jan Vriend)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten