13 juni 2008

Op twee gedachten (nieuws, 2008)

RANKIN TWIJFELT OVER NÓG EEN REBUS

De Schotse bestsellerauteur Ian Rankin presenteert zijn nieuwste misdaadroman in augustus op het Edinburgh International Book Festival. Het is zijn eerste thriller na 'Exit Music', het laatste deel over de oude vertrouwde inspecteur John Rebus. Het boek ligt vanaf september in de winkels.

De in Edinburgh gesitueerde komische thriller is een uitgebreide versie van 'Doors Open', een feuilleton dat vorig jaar in de New York Times verscheen. ,,Ik heb het verhaal opgeleukt omdat mijn uitgevers dat op prijs stelden'', aldus Rankin in de krant Edinburgh Evening News. ,,Dat was fantastisch om te doen, omdat ik zo de personages in het feuilleton meer kon uitdiepen.'' Overigens krijgt Rebus een kleine bijrol in het boek, al is dat volgens de schrijver alleen maar om aan te tonen dat het politiekorps blij is van de inspecteur af te zijn.

De schrijver suggereerde verder dat de pensionering van John Rebus en daardoor de verbanning uit zijn thrillers niet zo permanent zou zijn als hij eerder benadrukte. Rankin: ,,Het zou heel goed kunnen dat ik komende herfst zal denken: 'Zal ik weer over hem gaan schrijven?'. Ik heb er nog steeds geen definitief besluit over genomen.''

(Bron: news.scotsman.com, Times online)

Geen opmerkingen: